Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Na podstawie art. 71 ust.2 pkt.2 i art.75ust.1pkt.4 ,art.80 ust.1 i art.85 ust.2 pkt.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm./, § 3 ust 1 pkt 65 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego /tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze. zm./, po rozpatrzeniu wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie - pełnomocnik Pan Leszek Boguta - Zastępca Dyrektora RZGW w Warszawie ds. Zarządu Zlewni Wisły lubelskiej i Bugu granicznego z siedzibą w Lublinie; obecnie aktualny adres siedziby : 24-100 Puławy ,ul. 6 sierpnia 5a dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko p. n „Odbudowa 5 ostróg regulacyjnych na lewym brzegu rzeki Wisły w miejscowości Wesołówka ,gm. Tarłów, powiat opatowski ,woj. świętokrzyskie”. ORZEKAM I. Orzekam realizację przedmiotowego przedsięwzięcia. II. Określam następujące warunki realizacji przedsięwzięcia: 1/ Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmujące odbudowę pięciu zniszczonych korpusów ostróg zlokalizowane jest na na lewym brzegu rzeki Wisły w km 308-309 na działkach o nr ewid.1846/1 i 1846/2 obręb 32 w miejscowści Wesołówka ,w gminie Tarłów, powiat opatowski, woj. świętokrzyskie . Zadanie obejmujące odbudowę 5 -ciu ostróg (budowli regulacyjnych ) znajduje się na obszarze Natura 2000- obszar specjalnej ochrony ptaków PLB 140006 Małopolski Przełom Wisły. Zakres przedsięwzięcia obejmuje odbudowę: -ostrogi Os9/308 o długości ok.47mb do rzędnej 131,75m n.p.m., - ostrogi Os11/308 o długości ok.47mb do rzędnej 131,75m n.p.m., -ostrogi Os1/309 o długości ok.146mb do rzędnej 13170m n.p.m., - ostrogi Os 3/309 o długości ok.127mb do rzędnej m n.p.m., - ostrogi Os5/309 o długości ok.239mb do rzędnej 131,65m n.p.m., Odbudowa korpusów polegać będzie na wbudowaniu w istniejące zniszczone korpusy ostróg warstw materacy o grubości ok.1,0i0,6 m do rzędnej wody SNW. Ilość warstwa będzie uzależniona od głębokości powstałych zniszczeń. Następnie uformowane zostaną korony korpusów budowli rzędnej SSW. Skarpy zostaną wykonane ze spadkiem 1:1,5 od wody górnej i dolnej, szerokość korony ok.1,5m. ok.1,0mi0,6m do rzędnej wody SNW. W ramach w/w prac Inwestor przewidział również wykonanie skrzydełek stanowiących jednocześnie odcinkowe umocnienie brzegu oraz fundamentu budowli. Skrzydełka zaplanowano na długości ok.20m w dół rzeki i ok.15m w górę rzeki licząc od ostrogi. Przed przystąpieniem do wykonania skrzydełek skarpa zostanie wyprofilowana o nachyleniu 1:2 oraz usunięte zostaną kolidujące drzewa i krzewy. Konstrukcja skrzydełek będzie złożona z materaca ułożonego na dnie i wywiniętego na skarpę do rzędnej SNW, odcinka przejściowego pomiędzy SNW i SSW z narzutu kamiennego na geowłókninie a następnie narzutu kamiennego w płotkach na geowłókninie z wywinięciem min.1m na powietrznię. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją odcinek Wisły, na którym zlokalizowane są ostrogi przeznaczone do odbudowy jest obustronnie obwałowany ,lewy brzeg do km 309 stanowi wysoka skarpa wysoczyzny, dalej odchodzi właściwy wał wiślany ,natomiast prawy brzeg posiada obwałowania na całym odcinku w km 308-310. Międzywale od km 308+000 do km 309+000 zawiera się pomiędzy wałem przeciwpowodziowym odległym ok.400m od koryta i wysoką skarpą w. m. Wesołówka oddalona ok.1600m od koryta. W poszerzonym międzywalu zlokalizowanych jest wiele bocznych ramion odcinających znaczne połacie tarasu zalewowego (wyspy) mniejsze z woda lub w postaci podłużnych oczek wodnych ,szersze, półsuche ,przemywane okresowo przy wezbraniach ,przy lewym brzegu znajduje się wyspa odcięta przez dolinę bocznego ramienia(Łacha ),której ujście zlokalizowane jest w km310. W korycie rzeki widoczne są trzy małe wysepki ,niewielkie łachy środkowe i mielizny, zaś przy lewym brzegu odsypy piaszczyste przy ostrogach i opaskach. Występujące odsypiska piasków, zagrażające powstawaniem zatorów szczególnie w okresie zlodzenia ,są skutkiem zniszczenia budowli regulacyjnych. Znaczna część tego obszaru zajęta jest przez roślinność krzewiastą, nie występują kompleksy leśne a jedynie pojedyncze drzewa. Koryto rzeki jest zabudowane obustronnie budowlami regulacyjnymi ,koncentrującymi wody średnio roczne ,koryto regulacyjne o szerokości ok.140m jest zabudowane po stronie prawej tamą równoległą Rp308-309,po stronie lewej ostrogami przeznaczonymi do odbudowy. Realizacja inwestycji winna być prowadzona w koordynacji z ewentualnymi planowanymi innymi inwestycjami w sąsiedztwie inwestycji tak, by wyeliminować i zminimalizować uciążliwości związane z jej oddziaływaniem na środowisko. Do realizacji przedsięwzięcia Inwestor zaplanował wprowadzenie wyłącznie materiałów naturalnych ,przyjaznych środowisku ,obejmujących szacunkowo :kamień oraz faszyna. Na etapie eksploatacji surowce, materiały ,paliwa oraz energia nie będą wykorzystywane. Planowane prace z uwagi na brak możliwości dojazdu lądem do rejonu budowy ,będą prowadzone „z wody, co oznacza, że realizacja inwestycji odbywać się będzie z obiektów pływających ,na których będzie znajdował się sprzęt i materiały .Oznacza to ,że nie będzie konieczności budowy dróg dojazdowych na obszarze międzywala i zawala rzeki oraz organizacji placu budowy na lądzie. Rozwiązanie to będzie skutkowało brakiem dodatkowej ingerencji w istniejącą szatę roślinną , w konsekwencji czego zostaną zachowane siedliska przyrodnicze występujące na terenie nadbrzeżnym w trakcie prowadzenia prac. Planowane do zastosowania technologie obejmować będą wykorzystanie materacy faszynowo- kamiennych oraz narzutu kamiennego ,a więc materiałów naturalnych obojętnych dla środowiska ,a jednocześnie spełniające założone funkcje techniczne w regulacji rzeki. W miejscach gdzie występują stare fundamenty ostróg stanowiące materace faszynowo-kamienne i resztki narzutu ,odbudowa obejmuje uzupełnienie narzutem ciężkim korpusu budowli do rzędnej korony równej wodzie średniej SSW dla tego odcinka (przekroju rzeki. Narzut układany będzie przy użyciu koparki pracującej na pontonie. Kamień dostarczany będzie drogą wodną na miejsce wbudowania barką. Uformowanie narzutu nadwodnego wykonane będzie ręcznie a podwodnego drągami. Na odcinkach ,gdzie stary fundament jest trudno wyczuwalny ,zostanie wykonana nowa podbudowa z materacy faszynowo-kamiennych. Ilość warstw materacy układanych do SNW będzie uzależniona od głębokości rozmycia korpusu ostrogi. W zależności od warunków hydrogeologicznych materac zostanie wykonany na lądzie lub wodzie .Zatopienie materaca polegać będzie na jego równoczesnym obciążeniu kamieniem w miejscu projektowanego wbudowania. Od stanu SNW do stanu SSW zostanie uformowany narzut z kamienia ciężkiego ,stanowiący koronę budowli regulacyjnej. Szerokość korony zaplanowano na ok.1,5m a nachylenie skarp na 1:1,5. W celu ograniczenia zanieczyszczenia wód wskazane jest do właściwe użytkowanie wykorzystywanych urządzeń i maszyn. Na etapie budowy gospodarka odpadami, które mogą zanieczyścić środowisko gruntowo-wodne winna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawnymi i w sposób niestanowiący zagrożenia dla środowiska tj. odpady winny być magazynowane w wydzielonym miejscu selektywnie w miejscu zabezpieczonym przed wpływem czynników atmosferycznych. Odpady w postaci gleby i ziemi winny być zagospodarowane na terenie pozostającym we władaniu Inwestora, mając na uwadze w szczególności zachowanie wartości przyrodniczych. Emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter okresowy i nieodwracalny, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych. Ograniczenie w/w emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ewentualne uciążliwości akustyczne ,podczas prowadzonych prac budowlanych należy minimalizować poprzez m.in. zastosowanie sprawnych urządzeń i maszyn, ograniczenie do minimum czasu pracy silników spalinowych. Środkowa Wisła ,w obszarze zidentyfikowanym jako jednolita część wód powierzchniowych (JCWP)PLRW2000212339 Wisła od Sanny do Kamiennej, stan wód oceniono jako zły, wskazana została jako naturalna część wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, wymienionych w/w dokumencie. Planowana inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, region wodny Do głównych czynników oddziaływania przedsięwzięcia na elementy jakości jednolitej części wód będą należały: - odcinkowa ingerencja w koryto rzeczne -likwidacja fragmentaryczna nadbrzeżnej roślinności, -zmiana niektórych parametrów fizykochemicznych wód na etapie realizacji, -wpływ okresowy na skład i liczebność fitoplanktonu, makrolitów ,fitobentosu oraz makrobezkręgowców bentosowych. Inwestycja wpisuje się w cele i kierunki przyjęte w „Planie gospodarowania wodami odstępstw od założonych celów środowiskowych ,z uwagi na nadrzędny cel społeczny, jakim jest konieczność zapewnienia ochrony przed powodzią.
2.Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich : Planowana inwestycja zlokalizowana jest na obszarach Natura 2000:Przełom Wisły w Małopolsce PLH060045 i Małopolski Przełom Wisły PLB140006. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją opartą na szczegółowej waloryzacji wykonanej dla pięciokilometrowych odcinków Wisły puławskiej ,odcinek w km 305-310 w obrębie którego zlokalizowane są planowane ostrogi charakteryzuje się występowaniem umiarkowanych wartości przyrodniczych .Realizacja inwestycji wiązała się będzie z usunięciem nielicznych drzew i krzewów ( powierzchnia ok.800m2). Pod względem szaty roślinnej waloryzację roślin oceniono na poziomie 3 ( przy skali 5-cio stopniowej ), natomiast waloryzacja faunistyczna ,opierająca się na zinwentaryzowaniu w tych odcinkach przedstawicieli chronionych gatunków ptaków, ssaków i bezkręgowców wykazała iż obszar ten cechuje się występowaniem średnich i mniej cennych warunków przyrodniczych dla bytowania zwierząt. Oceniono ,iż wzdłuż lewego brzegu na tym odcinku gniazdują jedynie nieliczne pary ptaków z gatunków faunistycznie cennych ,a dogodne biotopy są zwykle niewielkie i efemeryczne. Odcinek ten pod względem ornitologicznym uznano za ”mniej cenny „. Mając jednak na uwadze lokalizacje inwestycji w w/w obszarach Natura 2000, przy realizacji przedsięwzięcia zachowana zostanie dbałość o utrzymanie dobrego stanu ekologicznego doliny poprzez zastosowanie następujących działań minimalizujących : - odstąpienie od robót ziemnych profilujących koryto do przekroju trapezowego , -odstąpienie od likwidacji wysp i odsypisk w korycie , - odstąpienie od likwidacji bocznych odnóg i miejsc zastoiskowych oraz zachowanie ich połączeń z rzeką , -prowadzenie prac w okresie 16 sierpień -28 luty, -prowadzenie prac w porze dziennej -wykonywanie prac sprzętem i maszynami dopuszczonymi do użytkowania , - użytkowanie ,tam gdzie to możliwe dopuszczonymi do użytkowania , - prowadzenie prac z wody oraz zorganizowanie zaplecza budowy na obiektach pływających ,z dopuszczeniem budowy materacy i kiszek na brzegu, - właściwe gromadzenie i zagospodarowanie powstałych odpadów, -nie będzie pozyskiwane kruszywo z pól międzyostrogowych . Zakres przedsięwzięcia uwzględniający ww. odstąpienia od prac oraz wprowadzone rozwiązania chroniące środowisko przyrodnicze powinny właściwie zabezpieczyć wartości przyrodnicze przedmiotowego odcinka Wisły i jej międzywala. Prowadzenie prac z wody zapobiega zajęciu terenów na brzegach i międzywalu. W związku z tym nie będzie ingerencji w siedlisko przyrodnicze i siedliska gatunków zlokalizowanych na lądzie. W korycie rzeki w zasięgu oddziaływania prac, stwierdzono możliwość występowania chronionych gatunków ptaków ,w tym przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000. Uwzględniając ich biologię wyznaczono terminy prowadzenia robót ,tak aby nie dochodziło do ich niepokojenia w okresie lęgowym. Proponowany czas pracy umożliwia również ochronę innych niż ptaki gatunki zwierząt. W dokumentacji wykluczono możliwość ingerencji w zimowe siedliska gatunków wodnych i ziemnowodnych ,w tym ptaków ,dlatego prowadzenie prac w okresie jesieni i zimy oceniono jako bezpieczne dla wartości przyrodniczych .Do odbudowy używany będzie materiał pochodzenia naturalnego tj, kamień i faszyna ,ich stosowanie nie będzie powodowało zanieczyszczenia środowiska. Uwzględniając rozwiązania chroniące środowisko oraz zakres przedsięwzięcia należy stwierdzić ,że odbudowa uszkodzonych ostróg nie powinna wpływać negatywnie na wartości przyrodnicze tego terenu. Istotne ograniczenie zakresu prac nie będzie powodowało zajęcia chronionych siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków chronionych.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13, w szczególności w projekcie budowlanym, w przypadku decyzji ,o których mowa w art.72 ust.1 pkt 1i10. Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na : -obszarach wybrzeży -obszarach leśnych (najbliższe tereny leśne zostały zlokalizowane w sąsiedztwie inwestycji ,biorąc jednak pod uwagę zakres, parametry oraz wyznaczony zasięg oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości wystąpienia negatywnego oddziaływania na w/w tereny), -obszarach górskich wymienionych w Zarządzeniu nr 18/2000 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 2 marca 2000 roku w sprawie ustalenia wykazu miejscowości zaliczonych do terenów podgórskich i górskich na terenie województwa świętokrzyskiego (Dz.Urz. Woj. Święt. Nr 13 ,poz.104), - obszarach przylegających do jezior , - obszarach ochrony uzdrowiskowej ( najbliższy obszar ochrony uzdrowiskowej na terenie województwa świętokrzyskiego w m.Busko- Zdrój zlokalizowany został w odległości ok.91km), -obszarach o znacznej gęstości zaludnienia (najbliższa zabudowa mieszkaniowa została zlokalizowana w odległości ok.1 km w kierunku zachodnim), -w obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne ,kulturowe i archeologiczne, - w obszarach stref ochronnych ujęć wód ( zgodnie z informacjami zawartymi na stronie WWW.geoportal.gov.pl, WWW.map.wrota-świetokrzyskie.pl oraz informacji będących w posiadaniu .tut. organu najbliższe ujęcie wody w m. Sulejów znajduje się w odległości ok.2 km od przedmiotowego przedsięwzięcia), - parku narodowego - parku krajobrazowym - obszarze chronionego krajobrazu , - rezerwacie przyrody Przedsięwzięcie usytuowane jest na : - obszarach „Natura 2000:Przełom Wisły w Małopolsce PLH060045 i małopolski Przełom Wisły PLB 140006 – mając na uwadze uwarunkowania opisane w pkt.1 decyzji nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszarów Natura 2000,w tym w szczególności :stan siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków roślin i zwierząt, gatunki ,dla których ochrony wyznaczono lub planuje się wyznaczyć obszary Natura 2000 oraz ich integralność i powiązania z innymi obszarami. - terenie Głównego Zbiornika Wód podziemnych Nr 405 „Niecka Radomska „ przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest również w obszarze zidentyfikowanym jako jednolita części wód podziemnych JCWPd PLGW2200104.Celem środowiskowym dla wód tego obszaru ,których stan ilościowy i chemiczny oceniono jako dobry, niezagrożony ,jest utrzymanie tego stanu wód. Ze względu na charakter przedsięwzięcia ,zalecane warunki realizacji ,sposób użytkowania i skalę oddziaływania nie przewiduje negatywnego wpływu na jakość wód podziemnych, - korytarzu ekologicznym- inwestycja nie wpłynie na przerwanie drożności korytarza. Na etapie budowy gospodarka odpadami ,które mogą zanieczyścić środowisko gruntowo- wodne winna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawnymi i w sposób niestanowiący zagrożenia dla środowiska tj .odpady winny być magazynowane w wydzielonym miejscu selektywnie w miejscu zabezpieczonym przed wpływem czynników atmosferycznych. Odpady w postaci gleby i ziemi winny być zagospodarowane na terenie pozostającym we władaniu Inwestora, mając na uwadze w szczególności zachowanie wartości przyrodniczych . Emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter okresowy i odwracalny, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych. Ograniczenie w/w emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ewentualne uciążliwości akustyczne ,podczas prowadzonych prac budowlanych należy minimalizować poprzez m.in. zastosowanie sprawnych urządzeń i maszyn, ograniczenie do minimum czasu pracy silników spalinowych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły ,region wodny Środkowa Wisła, w obszarze zidentyfikowanym jako jednolita część wód powierzchniowych (JCWP)PLRW2000212339 Wisła od Sanny Kamiennej, stan wód oceniono jako zły, wskazana została jako naturalna część wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych ,w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do obiektów stwarzających zagrożenie wystąpienie poważnych awarii przemysłowych – wg. rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych ,których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. 5. Wymogi w zakresie ograniczenia trans granicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć ,dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie trans granicznego oddziaływania na środowisko. Planowana odbudowa 5 ostróg ,zlokalizowanych na lewym brzegu Wisły znajduje się poza terenem nadgranicznym, zatem oddziaływanie transgraniczne niniejszej inwestycji na środowisko przyrodnicze nie występuje.
UZASADNIENIE
W dniu 26.07.2012 roku do Wójta Gminy Tarłów wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Odbudowa 5-ciu ostróg regulacyjnych na lewym brzegu rzeki Wisły w m. Wesołówka ,gm. Tarłów pow. opatowski ,woj .świętokrzyskie złożony przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie – działający przez Pełnomocnika Pana Leszka Boguta - Zastępca Dyrektora RZGW w Warszawie ds Zlewni Wisły Lubelskiej i Bugu Granicznego z siedzibą w Lublinie ,20-016 Lublin, ul Narutowicza -56a .- obecny adres 24-100 Puławy ,ul.6-ego sierpnia 5a. W związku z powyższym 31.07.2012 wszczęto postępowanie zawiadamiając o tym przedsięwzięciu strony postępowania, które mogły się zapoznać z zamierzeniami inwestycyjnymi . W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski. Działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U z 2008r. nr 199 poz.1227/ w dniu 30.07.2012 r wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opatowie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opatowie ,ul. Sempołowskiej -3, 27-500 Opatów pismem z dnia 17.08.2012 r oświadczył ,że w świetle obowiązujących przepisów wszelkie przedsięwzięcia wymagające uzyskania pozwolenia wodno prawnego na wykonanie urządzeń wodnych – wydawanego na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001- Prawo wodne nie podlegają uzgodnieniu z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (art.72 ust.1pkt.6). Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach pismem WPN.I.670.34.2012.DG.2 z dnia 29.08.2012 roku wystąpiła do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie -Zarząd Zlewni Wisły lubelskiej i Bugu Granicznego z siedziba w Lublinie ,ul. Narutowicza 56a,20-016 Lublin o ustalenie faktycznego zakresu zamierzenia ,o którym mowa we wniosku o wydanie decyzji z art.118 ustawy o ochronie przyrody oraz w oparciu o powyższe zajęcie stanowiska w kwestii kwalifikacji planowanych prac (remont/odbudowa ostróg) do przedsięwzięć w rozumieniu ww. Rozporządzenia Rady Ministrów z 2010 roku. Następnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach pismem z dnia 2012.09.24 ( data wpływu do Urzędu 28.09.2012 ) Nr WOO-II.4240.220.2012.PW.1 wystąpiła o uzupełnienie dokumentów jak również do Inwestora o uzupełnienie karty informacyjnej . W związku z powyższym Urząd Gminy w Tarłowie zwrócił się z pismem Nr RB.Oś.7624.3.2012 z dnia 2012.10.08 do RZGW w Warszawie o dostarczenie mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren ,na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar ,na który będzie oddziaływać powyższe przedsięwzięcie. Ponownie w dniu 2012 .11.20 pismem Nr WOO-II.4240.220.2012.PW.3 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach ,ul. Szymanowskiego 6, 25-361 Kielce ,ponownie zwrócił się do Wójta Gminy Tarłów i Pana Leszka Boguty Zastępcy Dyrektora RZGW w Warszawie ds. Zarządu Zlewni Wisły Lubelskiej i Bugu granicznego z siedzibą w Lublinie, obecny adres : ul.6-ego sierpnia 5A,24-100 Puławy o uzupełnienie dokumentacji sprawy w zakresie określonym w piśmie z dnia 24.09.2012 znak:WOO-II.4240.220.2012 PW.1. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie –Zarząd Zlewni Wisły lubelskiej i Bugu granicznego z siedzibą w Lublinie przesłał w dniu 04.12.2012 roku uzupełnienie karty informacyjnej dla przedsięwzięcia pn” Odbudowa 5 ostróg regulacyjnych na lewym brzegu rzeki Wisły w .m. Wesołówka gm. Tarłów; powiat opatowski; woj. świętokrzyskie „ W związku z powyższym w dniu 6.12.2012 roku Urząd Gminy w Tarłowie przesłał dokumenty wskazane przy piśmie z dnia 24.09.2012 roku. W dniu 02.01.2013 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach przesłała do Wójta Gminy Postanowienie Nr WOO-II.4240.220.2012.PW.5 wyrażające opinię ,że dla przedsięwzięcia pod nazwa :”Odbudowa 5 ostróg regulacyjnych na lewym brzegu Wisły w miejscowości Wesołówka gm. Tarłów, powiat opatowski , woj. świętokrzyskie „ realizowanego przez RZGW w Warszawie ul. Zarzecze 13B,03-194 Warszawa nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z powyższym Wójt Gminy działając na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U z 2008r. nr 199 poz.1227/ Postanowieniem Nr RRB.7624.3.2013 z dnia 21.01.2013 roku odstąpił od przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowiska i sporządzenia raportu dla w/w zadania. Na podstawie danych o przedsięwzięciu dokonano analizy i scharakteryzowano inwestycję. 1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmujące odbudowę pięciu zniszczonych korpusów ostróg zlokalizowane jest na na lewym brzegu rzeki Wisły w km 308-309 na działkach o nr ewid.1846/1 i 1846/2 obręb 32 w miejscowści Wesołówka ,w gminie Tarłów, powiat opatowski, woj. świętokrzyskie . Zadanie obejmujące odbudowę 5 -ciu ostróg (budowli regulacyjnych ) znajduje się na obszarze Natura 2000- obszar specjalnej ochrony ptaków PLB 140006 Małopolski Przełom Wisły. Zakres przedsięwzięcia obejmuje odbudowę: -ostrogi Os9/308 o długości ok.47mb do rzędnej 131,75m n.p.m., - ostrogi Os11/308 o długości ok.47mb do rzędnej 131,75m n.p.m., -ostrogi Os1/309 o długości ok.146mb do rzędnej 13170m n.p.m., - ostrogi Os 3/309 o długości ok.127mb do rzędnej m n.p.m., - ostrogi Os5/309 o długości ok.239mb do rzędnej 131,65m n.p.m., Odbudowa korpusów polegać będzie na wbudowaniu w istniejące zniszczone korpusy ostróg warstw materacy o grubości ok.1,0i0,6 m do rzędnej wody SNW. Ilość warstwa będzie uzależniona od głębokości powstałych zniszczeń. Następnie uformowane zostaną korony korpusów budowli rzędnej SSW. Skarpy zostaną wykonane ze spadkiem 1:1,5 od wody górnej o dolnej, szerokość korony ok.1,5m. ok.1,0mi0,6m do rzędnej wody SNW. W ramach w/w prac Inwestor przewidział również wykonanie skrzydełek stanowiących jednocześnie odcinkowe umocnienie brzegu oraz fundamentu budowli. Skrzydełka zaplanowano na długości ok.20m w dół rzeki i ok.15m w górę rzeki licząc od ostrogi. Przed przystąpieniem do wykonania skrzydełek skarpa zostanie wyprofilowana o nachyleniu 1:2 oraz usunięte zostaną kolidujące drzewa i krzewy. Konstrukcja skrzydełek będzie złożona z materaca ułożonego na dnie i wywiniętego na skarpę do rzędnej SNW, odcinka przejściowego pomiędzy SNW i SSW z narzutu kamiennego na geowłókninie a następnie narzutu kamiennego w płotkach na geowłókninie z wywinięciem min.1m na powietrznię. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją odcinek Wisły, na którym zlokalizowane są ostrogi przeznaczone do odbudowy jest obustronnie obwałowany ,lewy brzeg do km 309 stanowi wysoka skarpa wysoczyzny, dalej odchodzi właściwy wał wiślany ,natomiast prawy brzeg posiada obwałowania na całym odcinku w km 308-310. Międzywale od km 308+000 do km 309+000 zawiera się pomiędzy wałem przeciwpowodziowym odległym ok.400m od koryta i wysoką skarpą w. m. Wesołówka oddalona ok.1600m od koryta. W poszerzonym międzywalu zlokalizowanych jest wiele bocznych ramion odcinających znaczne połacie tarasu zalewowego (wyspy) mniejsze z woda lub w postaci podłużnych oczek wodnych ,szersze, półsuche ,przemywane okresowo przy wezbraniach ,przy lewym brzegu znajduje się wyspa odcięta przez dolinę bocznego ramienia(Łacha ),której ujście zlokalizowane jest w km310. W korycie rzeki widoczne są trzy małe wysepki ,niewielkie łachy środkowe i mielizny, zaś przy lewym brzegu odsypy piaszczyste przy ostrogach i opaskach. Występujące odsypiska piasków, zagrażające powstawaniem zatorów szczególnie w okresie zlodzenia ,są skutkiem zniszczenia budowli regulacyjnych. Znaczna część tego obszaru zajęta jest przez roślinność krzewiastą, nie występują kompleksy leśne a jedynie pojedyncze drzewa. Koryto rzeki jest zabudowane obustronnie budowlami regulacyjnymi ,koncentrującymi wody średnio roczne ,koryto regulacyjne o szerokości ok.140m jest zabudowane po stronie prawej tamą równoległą Rp308-309,po stronie lewej ostrogami przeznaczonymi do odbudowy. Realizacja inwestycji winna być prowadzona w koordynacji z ewentualnymi planowanymi innymi inwestycjami w sąsiedztwie inwestycji tak, by wyeliminować i zminimalizować uciążliwości związane z jej oddziaływaniem na środowisko. Do realizacji przedsięwzięcia Inwestor zaplanował wprowadzenie wyłącznie materiałów naturalnych ,przyjaznych środowisku ,obejmujących szacunkowo :kamień oraz faszyna. Na etapie eksploatacji surowce, materiały ,paliwa oraz energia nie będą wykorzystywane. Planowane prace z uwagi na brak możliwości dojazdu lądem do rejonu budowy ,będą prowadzone „z wody, co oznacza, że realizacja inwestycji odbywać się będzie z obiektów pływających ,na których będzie znajdował się sprzęt i materiały .Oznacza to ,że nie będzie konieczności budowy dróg dojazdowych na obszarze międzywala i zawala rzeki oraz organizacji placu budowy na lądzie. Rozwiązanie to będzie skutkowało brakiem dodatkowej ingerencji w istniejącą szatę roślinną , w konsekwencji czego zostaną zachowane siedliska przyrodnicze występujące na terenie nadbrzeżnym w trakcie prowadzenia prac. Planowane do zastosowania technologie obejmować będą wykorzystanie materacy faszynowo- kamiennych oraz narzutu kamiennego ,a więc materiałów naturalnych obojętnych dla środowiska ,a jednocześnie spełniające założone funkcje techniczne w regulacji rzeki. W miejscach gdzie występują stare fundamenty ostróg stanowiące materace faszynowo-kamienne i resztki narzutu ,odbudowa obejmuje uzupełnienie narzutem ciężkim korpusu budowli do rzędnej korony równej wodzie średniej SSW dla tego odcinka (przekroju rzeki. Narzut układany będzie przy użyciu koparki pracującej na pontonie. Kamień dostarczany będzie drogą wodną na miejsce wbudowania barką. Uformowanie narzutu nadwodnego wykonane będzie ręcznie a podwodnego drągami. Na odcinkach ,gdzie stary fundament jest trudno wyczuwalny ,zostanie wykonana nowa podbudowa z materacy faszynowo-kamiennych. Ilość warstw materacy układanych do SNW będzie uzależniona od głębokości rozmycia korpusu ostrogi. W zależności od warunków hydrogeologicznych materac zostanie wykonany na lądzie lub wodzie .Zatopienie materaca polegać będzie na jego równoczesnym obciążeniu kamieniem w miejscu projektowanego wbudowania. Od stanu SNW do stanu SSW zostanie uformowany narzut z kamienia ciężkiego ,stanowiący koronę budowli regulacyjnej. Szerokość korony zaplanowano na ok.1,5m a nachylenie skarp na 1:1,5. W celu ograniczenia zanieczyszczenia wód wskazane jest do właściwe użytkowanie wykorzystywanych urządzeń i maszyn. Na etapie budowy gospodarka odpadami, które mogą zanieczyścić środowisko gruntowo-wodne winna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawnymi i w sposób niestanowiący zagrożenia dla środowiska tj. odpady winny być magazynowane w wydzielonym miejscu selektywnie w miejscu zabezpieczonym przed wpływem czynników atmosferycznych. Odpady w postaci gleby i ziemi winny być zagospodarowane na terenie pozostającym we władaniu Inwestora, mając na uwadze w szczególności zachowanie wartości przyrodniczych. Emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter okresowy i nieodwracalny, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych. Ograniczenie w/w emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ewentualne uciążliwości akustyczne ,podczas prowadzonych prac budowlanych należy minimalizować poprzez m.in. zastosowanie sprawnych urządzeń i maszyn, ograniczenie do minimum czasu pracy silników spalinowych. Planowana inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, region wodny Do głównych czynników oddziaływania przedsięwzięcia na elementy jakości jednolitej części wód będą należały: - odcinkowa ingerencja w koryto rzeczne -likwidacja fragmentaryczna nadbrzeżnej roślinności, -zmiana niektórych parametrów fizykochemicznych wód na etapie realizacji, -wpływ okresowy na skład i liczebność fitoplanktonu, makrolitów ,fitobentosu oraz makrobezkręgowcówv bentosowych. Inwestycja wpisuje się w cele i kierunki przyjęte w „Planie gospodarowania wodami odstępstw od założonych celów środowiskowych ,z uwagi na nadrzędny cel społeczny, jakim jest konieczność zapewnienia ochrony przed powodzią.
Planowana inwestycja zlokalizowana jest na obszarach Natura 2000:Przełom Wisły w Małopolsce PLH060045 i Małopolski Przełom Wisły PLB140006. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją opartą na szczegółowej waloryzacji wykonanej dla pięciokilometrowych odcinków Wisły puławskiej ,odcinek w km 305-310 w obrębie którego zlokalizowane są planowane ostrogi charakteryzuje się występowaniem umiarkowanych wartości przyrodniczych .Realizacja inwestycji wiązała się będzie z usunięciem nielicznych drzew i krzewów ( powierzchnia ok.800m2). Pod względem szaty roślinnej waloryzację roślin oceniono na poziomie 3 ( przy skali 5-cio stopniowej ), natomiast waloryzacja faunistyczna ,opierająca się na zinwentaryzowaniu w tych odcinkach przedstawicieli chronionych gatunków ptaków, ssaków i bezkręgowców wykazała iż obszar ten cechuje się występowaniem średnich i mniej cennych warunków przyrodniczych dla bytowania zwierząt. Oceniono ,iż wzdłuż lewego brzegu na tym odcinku gniazdują jedynie nieliczne pary ptaków z gatunków faunistycznie cennych ,a dogodne biotopy są zwykle niewielkie i efemeryczne. Odcinek ten pod względem ornitologicznym uznano za ”mniej cenny „. Mając jednak na uwadze lokalizacje inwestycji w w/w obszarach Natura 2000, przy realizacji przedsięwzięcia zachowana zostanie dbałość o utrzymanie dobrego stanu ekologicznego doliny poprzez zastosowanie następujących działań minimalizujących : - odstąpienie od robót ziemnych profilujących koryto do przekroju trapezowego , -odstąpienie od likwidacji wysp i odsypisk w korycie , - odstąpienie od likwidacji bocznych odnóg i miejsc zastoiskowych oraz zachowanie ich połączeń z rzeką , -prowadzenie prac w okresie 16 sierpień -28 luty, -prowadzenie prac w porze dziennej -wykonywanie prac sprzętem i maszynami dopuszczonymi do użytkowania , - użytkowanie ,tam gdzie to możliwe dopuszczonymi do użytkowania , - prowadzenie prac z wody oraz zorganizowanie zaplecza budowy na obiektach pływających ,z dopuszczeniem budowy materacy i kiszek na brzegu, - właściwe gromadzenie i zagospodarowanie powstałych odpadów, -nie będzie pozyskiwane kruszywo z pól międzyostrogowych . Zakres przedsięwzięcia uwzględniający ww. odstąpienia od prac oraz wprowadzone rozwiązania chroniące środowisko przyrodnicze powinny właściwie zabezpieczyć wartości przyrodnicze przedmiotowego odcinka Wisły i jej międzywala. Prowadzenie prac z wody zapobiega zajęciu terenów na brzegach i międzywalu. W związku z tym nie będzie ingerencji w siedlisko przyrodnicze i siedliska gatunków zlokalizowanych na lądzie. W korycie rzeki w zasięgu oddziaływania prac, stwierdzono możliwość występowania chronionych gatunków ptaków ,w tym przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000. Uwzględniając ich biologię wyznaczono terminy prowadzenia robót ,tak aby nie dochodziło do ich niepokojenia w okresie lęgowym. Proponowany czas pracy umożliwia również ochronę innych niż ptaki gatunki zwierząt. W dokumentacji wykluczono możliwość ingerencji w zimowe siedliska gatunków wodnych i ziemnowodnych ,w tym ptaków ,dlatego prowadzenie prac w okresie jesieni i zimy oceniono jako bezpieczne dla wartości przyrodniczych .Do odbudowy używany będzie materiał pochodzenia naturalnego tj, kamień i faszyna ,ich stosowanie nie będzie powodowało zanieczyszczenia środowiska. Uwzględniając rozwiązania chroniące środowisko oraz zakres przedsięwzięcia należy stwierdzić ,że odbudowa uszkodzonych ostróg nie powinna wpływać negatywnie na wartości przyrodnicze tego terenu. Istotne ograniczenie zakresu prac nie będzie powodowało zajęcia chronionych siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków chronionych.
2/Usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu ,zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych ,walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na : -obszarach wybrzeży -obszarach leśnych (najbliższe tereny leśne zostały zlokalizowane w sąsiedztwie inwestycji ,biorąc jednak pod uwagę zakres, parametry oraz wyznaczony zasięg oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości wystąpienia negatywnego oddziaływania na w/w tereny), -obszarach górskich wymienionych w Zarządzeniu nr 18/2000 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 2 marca 2000 roku w sprawie ustalenia wykazu miejscowości zaliczonych do terenów podgórskich i górskich na terenie województwa świętokrzyskiego (Dz.Urz. Woj. Święt. Nr 13 ,poz.104), - obszarach przylegających do jezior , - obszarach ochrony uzdrowiskowej ( najbliższy obszar ochrony uzdrowiskowej na terenie województwa świętokrzyskiego w m.Busko- Zdrój zlokalizowany został w odległości ok.91km), -obszarach o znacznej gęstości zaludnienia (najbliższa zabudowa mieszkaniowa została zlokalizowana w odległości ok.1 km w kierunku zachodnim), -w obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne ,kulturowe i archeologiczne, - w obszarach stref ochronnych ujęć wód ( zgodnie z informacjami zawartymi na stronie WWW.geoportal.gov.pl, WWW.map.wrota-świetokrzyskie.pl oraz informacji będących w posiadaniu .tut. organu najbliższe ujęcie wody w m. Sulejów znajduje się w odległości ok.2 km od przedmiotowego przedsięwzięcia), - parku narodowego - parku krajobrazowym - obszarze chronionego krajobrazu , - rezerwacie przyrody Przedsięwzięcie usytuowane jest na : - obszarach „Natura 2000:Przełom Wisły w Małopolsce PLH060045 i małopolski Przełom Wisły PLB 140006 – mając na uwadze uwarunkowania opisane w pkt.1 decyzji nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszarów Natura 2000,w tym w szczególności :stan siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków roślin i zwierząt, gatunki ,dla których ochrony wyznaczono lub planuje się wyznaczyć obszary Natura 2000 oraz ich integralność i powiązania z innymi obszarami. - terenie Głównego Zbiornika Wód podziemnych Nr 405 „Niecka Radomska „ przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest również w obszarze zidentyfikowanym jako jednolita części wód podziemnych JCWPd PLGW2200104.Celem środowiskowym dla wód tego obszaru ,których stan ilościowy i chemiczny oceniono jako dobry, niezagrożony ,jest utrzymanie tego stanu wód. Ze względu na charakter przedsięwzięcia ,zalecane warunki realizacji ,sposób użytkowania i skalę oddziaływania nie przewiduje negatywnego wpływu na jakość wód podziemnych, - korytarzu ekologicznym- inwestycja nie wpłynie na przerwanie drożności korytarza. Na etapie budowy gospodarka odpadami ,które mogą zanieczyścić środowisko gruntowo- wodne winna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawnymi i w sposób niestanowiący zagrożenia dla środowiska tj .odpady winny być magazynowane w wydzielonym miejscu selektywnie w miejscu zabezpieczonym przed wpływem czynników atmosferycznych. Odpady w postaci gleby i ziemi winny być zagospodarowane na terenie pozostającym we władaniu Inwestora, mając na uwadze w szczególności zachowanie wartości przyrodniczych .
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art.72 ust .1 pkt 1-13. 2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227/. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. 3. Termin, o którym mowa w pkt.2 może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 4. Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Wójta Gminy Tarłów w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Załącznik do Decyzji Nr RRB.7624.1.2013 o środowiskowych uwarunkowaniach dlprzedsięwzięcia p.n „ Odbudowa 5-ciu ostróg regulacyjnych na lewym brzegu rzeki Wisły w miejscowości Wesołówka ,gm. Tarłów, powiat opatowski, woj.świętokrzyskie” - Charakterystyka przedsięwzięcia Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmujące odbudowę pięciu zniszczonych korpusów ostróg zlokalizowane jest na na lewym brzegu rzeki Wisły w km 308-309 na działkach o nr ewid.1846/1 i 1846/2 obręb 32 w miejscowści Wesołówka ,w gminie Tarłów, powiat opatowski, woj. świętokrzyskie . Zadanie obejmujące odbudowę 5 -ciu ostróg (budowli regulacyjnych ) znajduje się na obszarze Natura 2000- obszar specjalnej ochrony ptaków PLB 140006 Małopolski Przełom Wisły. zakres przedsięwzięcia obejmuje odbudowę: -ostrogi Os9/308 o długości ok.47mb do rzędnej 131,75m n.p.m., - ostrogi Os11/308 o długości ok.47mb do rzędnej 131,75m n.p.m., -ostrogi Os1/309 o długości ok.146mb do rzędnej 13170m n.p.m., - ostrogi Os 3/309 o długości ok.127mb do rzędnej m n.p.m., - ostrogi Os5/309 o długości ok.239mb do rzędnej 131,65m n.p.m., Odbudowa korpusów polegać będzie na wbudowaniu w istniejące zniszczone korpusy ostróg warstw materacy o grubości ok.1,0i0,6 m do rzędnej wody SNW. Ilość warstwa będzie uzależniona od głębokości powstałych zniszczeń. Następnie uformowane zostaną korony korpusów budowli rzędnej SSW. Skarpy zostaną wykonane ze spadkiem 1:1,5 od wody górnej o dolnej, szerokość korony ok.1,5m. ok.1,0mi0,6m do rzędnej wody SNW. W ramach w/w prac Inwestor przewidział również wykonanie skrzydełek stanowiących jednocześnie odcinkowe umocnienie brzegu oraz fundamentu budowli. Skrzydełka zaplanowano na długości ok.20m w dół rzeki i ok.15m w górę rzeki licząc od ostrogi. Przed przystąpieniem do wykonania skrzydełek skarpa zostanie wyprofilowana o nachyleniu 1:2 oraz usunięte zostaną kolidujące drzewa i krzewy. Konstrukcja skrzydełek będzie złożona z materaca ułożonego na dnie i wywiniętego na skarpę do rzędnej SNW, odcinka przejściowego pomiędzy SNW i SSW z narzutu kamiennego na geowłókninie a następnie narzutu kamiennego w płotkach na geowłókninie z wywinięciem min.1m na powietrznię. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją odcinek Wisły, na którym zlokalizowane są ostrogi przeznaczone do odbudowy jest obustronnie Obwałowany ,lewy brzeg do km 309 stanowi wysoka skarpa wysoczyzny, dalej odchodzi właściwy wał wiślany ,natomiast prawy brzeg posiada obwałowania na całym odcinku w km 308-310.Międzywale od km 308+000 do km 309+000 zawiera się pomiędzy wałem przeciwpowodziowym odległym ok.400m od koryta i wysoką skarpą w. m. Wesołówka oddalona ok.1600m od koryta. W poszerzonym międzywalu zlokalizowanych jest wiele bocznych ramion odcinających znaczne połacie tarasu zalewowego (wyspy) mniejsze z woda lub w postaci podłużnych oczek wodnych ,szersze, półsuche ,przemywane okresowo przy wezbraniach ,przy lewym brzegu znajduje się wyspa odcięta przez dolinę bocznego ramienia(Łacha ),której ujście zlokalizowane jest w km310.W korycie rzeki widoczne są trzy małe wysepki ,niewielkie łachy środkowe i mielizny, zaś przy lewym brzegu odsypy piaszczyste przy ostrogach i opaskach. Występujące odsypiska piasków, zagrażające powstawaniem zatorów szczególnie w okresie zlodzenia ,są skutkiem zniszczenia budowli regulacyjnych. Znaczna część tego obszaru zajęta jest przez roślinność krzewiastą, nie występują kompleksy leśne a jedynie pojedyncze drzewa. Koryto rzeki jest zabudowane obustronnie budowlami regulacyjnymi ,koncentrującymi wody średnio roczne ,Koryto regulacyjne o szerokości ok.140m jest zabudowane po stronie prawej tamą równoległą Rp308-309,po stronie lewej ostrogami przeznaczonymi do odbudowy. Realizacja inwestycji winna być prowadzona w koordynacji z ewentualnymi planowanymi innymi inwestycjami w sąsiedztwie inwestycji tak, by wyeliminować i zminimalizować uciążliwości związane z jej oddziaływaniem na środowisko. Do realizacji przedsięwzięcia Inwestor zaplanował wprowadzenie wyłącznie materiałów naturalnych ,przyjaznych środowisku ,obejmujących szacunkowo :kamień oraz faszyna. Na etapie eksploatacji surowce, materiały ,paliwa oraz energia nie będą wykorzystywane. Planowane prace z uwagi na brak możliwości dojazdu lądem do rejonu budowy ,będą prowadzone „z wody, co oznacza, że realizacja inwestycji odbywać się będzie z obiektów pływających ,na których będzie znajdował się sprzęt i materiały .Oznacza to ,że nie będzie konieczności budowy dróg dojazdowych na obszarze międzywala i zawala rzeki oraz organizacji placu budowy na lądzie. Rozwiązanie to będzie skutkowało brakiem dodatkowej ingerencji w istniejącą szatę roślinną ,w konsekwencji czego zostaną zachowane siedliska przyrodnicze występujące na terenie nadbrzeżnym w trakcie prowadzenia prac. Planowane do zastosowania technologie obejmować będą wykorzystanie materacy faszynowo- kamiennych oraz narzutu kamiennego ,a więc materiałów naturalnych obojętnych dla środowiska ,a jednocześnie spełniające założone funkcje techniczne w regulacji rzeki. W miejscach gdzie występują stare fundamenty ostróg stanowiące materace faszynowo-kamienne i resztki narzutu ,odbudowa obejmuje uzupełnienie narzutem ciężkim korpusu budowli do rzędnej korony równej wodzie średniej SSW dla tego odcinka (przekroju) rzeki. Narzut układany będzie przy użyciu koparki pracującej na pontonie. Kamień dostarczany będzie drogą wodną na miejsce wbudowania barką. Uformowanie narzutu nadwodnego wykonane będzie ręcznie a podwodnego drągami. Na odcinkach ,gdzie stary fundament jest trudno wyczuwalny ,zostanie wykonana nowa podbudowa z materacy faszynowo-kamiennych. Ilość warstw materacy układanych do SNW będzie uzależniona od głębokości rozmycia korpusu ostrogi. W zależności od warunków hydrogeologicznych materac zostanie wykonany na lądzie lub wodzie .Zatopienie materaca polegać będzie na jego równoczesnym obciążeniu kamieniem w miejscu projektowanego wbudowania. Od stanu SNW do stanu SSW zostanie uformowany narzut z kamienia ciężkiego ,stanowiący koronę budowli regulacyjnej. Szerokość korony zaplanowano na ok.1,5m a nachylenie skalna 1:1,5. W celu ograniczenia zanieczyszczenia wód wskazane jest do właściwe użytkowanie wykorzystywanych urządzeń i maszyn. Na etapie budowy gospodarka odpadami, które mogą zanieczyścić środowisko gruntowo-wodne winna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawnymi i w sposób niestanowiący zagrożenia dla środowiska tj. odpady winny być magazynowane w wydzielonym miejscu selektywnie w miejscu zabezpieczonym przed wpływem czynników atmosferycznych. Odpady w postaci gleby i ziemi winny być zagospodarowane na terenie pozostającym we władaniu Inwestora, mając na uwadze w szczególności zachowanie wartości przyrodniczych. Emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter okresowy i nieodwracalny, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych. Ograniczenie w/w emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ewentualne uciążliwości akustyczne ,podczas prowadzonych prac budowlanych należy minimalizować poprzez m.in. zastosowanie sprawnych urządzeń i maszyn, ograniczenie do minimum czasu pracy silników spalinowych. Planowana inwestycja zlokalizowana jest na obszarach Natura 2000:Przełom Wisły w Małopolsce PLH060045 i Małopolski Przełom Wisły PLB140006. Zgodnie z przedłożona dokumentacją opartą na szczegółowej waloryzacji wykonanej dla pięciokilometrowych odcinków Wisły puławskiej ,odcinek w km 305-310 w obrębie którego zlokalizowane są planowane ostrogi charakteryzuje się występowaniem umiarkowanych wartości przyrodniczych .Realizacja inwestycji wiązała się będzie z usunięciem nielicznych drzew i krzewów ( powierzchnia ok.800m2). Pod względem szaty roślinnej waloryzację roślin oceniono na poziomie 3 ( przy skali 5-cio stopniowej ), natomiast waloryzacja faunistyczna ,opierająca się na zinwentaryzowaniu w tych odcinkach przedstawicieli chronionych gatunków ptaków, ssaków i bezkręgowców wykazała iż obszar ten cechuje się występowaniem średnich i mniej cennych warunków przyrodniczych dla bytowania zwierząt. Oceniono ,iż wzdłuż lewego brzegu na tym odcinku gniazdują jedynie nieliczne pary ptaków z gatunków faunistycznie cennych ,a dogodne biotopy są zwykle niewielkie i efemeryczne. Odcinek ten pod względem ornitologicznym uznano za ”mniej cenny „. Mając jednak na uwadze lokalizacje inwestycji w w/w obszarach Natura 2000, przy realizacji przedsięwzięcia zachowana zostanie dbałość o utrzymanie dobrego stanu ekologicznego doliny poprzez zastosowanie następujących działań minimalizujących : - odstąpienie od robót ziemnych profilujących koryto do przekroju trapezowego , -odstąpienie od likwidacji wysp i odsypisk w korycie , - odstąpienie od likwidacji bocznych odnóg i miejsc zastoiskowych oraz zachowanie ich połączeń z rzeką , -prowadzenie prac w okresie 16 sierpień -28 luty, -prowadzenie prac w porze dziennej -wykonywanie prac sprzętem i maszynami dopuszczonymi do użytkowania , - użytkowanie ,tam gdzie to możliwe dopuszczonymi do użytkowania , - prowadzenie prac z wody oraz zorganizowanie zaplecza budowy na obiektach pływających ,z dopuszczeniem budowy materacy i kiszek na brzegu, - właściwe gromadzenie i zagospodarowanie powstałych odpadów, -nie będzie pozyskiwane kruszywo z pól międzyostrogowych . Zakres przedsięwzięcia uwzględniający ww. odstąpienia od prac oraz wprowadzone rozwiązania chroniące środowisko przyrodnicze powinny właściwie zabezpieczyć wartości przyrodnicze przedmiotowego odcinka Wisły i jej międzywala. Prowadzenie prac z wody zapobiega zajęciu terenów na brzegach i międzywalu. W związku z tym nie będzie ingerencji w siedlisko przyrodnicze i siedliska gatunków zlokalizowanych na lądzie. W korycie rzeki w zasięgu oddziaływania prac, stwierdzono możliwość występowania chronionych gatunków ptaków ,w tym przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000. Uwzględniając ich biologię wyznaczono terminy prowadzenia robót ,tak aby nie dochodziło do ich niepokojenia w okresie lęgowym. Proponowany czas pracy umożliwia również ochronę innych niż ptaki gatunki zwierząt. W dokumentacji wykluczono możliwość ingerencji w zimowe siedliska gatunków wodnych i ziemnowodnych ,w tym ptaków ,dlatego prowadzenie prac w okresie jesieni i zimy oceniono jako bezpieczne dla wartości przyrodniczych .Do odbudowy używany będzie materiał pochodzenia naturalnego tj, kamień i faszyna ,ich stosowanie nie będzie powodowało zanieczyszczenia środowiska. Uwzględniając rozwiązania chroniące środowisko oraz zakres przedsięwzięcia należy stwierdzić ,że odbudowa uszkodzonych ostróg nie powinna wpływać negatywnie na wartości przyrodnicze tego terenu. Istotne ograniczenie zakresu prac nie będzie powodowało zajęcia chronionych siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków chronionych.
Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na : -obszarach wybrzeży -obszarach leśnych (najbliższe tereny leśne zostały zlokalizowane w sąsiedztwie inwestycji ,biorąc jednak pod uwagę zakres, parametry oraz wyznaczony zasięg oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości wystąpienia negatywnego oddziaływania na w/w tereny), -obszarach górskich wymienionych w Zarządzeniu nr 18/2000 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 2 marca 2000 roku w sprawie ustalenia wykazu miejscowości zaliczonych do terenów podgórskich i górskich na terenie województwa świętokrzyskiego (Dz.Urz. Woj. Święt. Nr 13 ,poz.104), - obszarach przylegających do jezior , - obszarach ochrony uzdrowiskowej ( najbliższy obszar ochrony uzdrowiskowej na terenie województwa świętokrzyskiego wm.Busko- Zdrój zlokalizowany został w odległości ok.91km), -obszarach o znacznej gęstości zaludnienia (najbliższa zabudowa mieszkaniowa została zlokalizowana w odległości ok.1 km w kierunku zachodnim), -w obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne ,kulturowe i archeologiczne, - w obszarach stref ochronnych ujęć wód ( zgodnie z informacjami zawartymi na stronie WWW.geoportal.gov.pl, WWW.map.wrota-świetokrzyskie.pl oraz informacji będących w posiadaniu .tut. organu najbliższe ujęcie wody w m. Sulejów znajduje się w odległości ok.2 km od przedmiotowego przedsięwzięcia), - parku narodowego - parku krajobrazowym - obszarze chronionego krajobrazu , - rezerwacie przyrody Przedsięwzięcie usytuowane jest na : - obszarach „Natura 2000:Przełom Wisły w Małopolsce PLH060045 i małopolski Przełom Wisły PLB 140006 – mając na uwadze uwarunkowania opisane w pkt.1 decyzji nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszarów Natura 2000,w tym w szczególności :stan siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków roślin i zwierząt, gatunki ,dla których ochrony wyznaczono lub planuje się wyznaczyć obszary Natura 2000 oraz ich integralność i powiązania z innymi obszarami. - terenie Głównego Zbiornika Wód podziemnych Nr 405 „Niecka Radomska „ przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest również w obszarze zidentyfikowanym jako jednolita części wód podziemnych JCWPd PLGW2200104.Celem środowiskowym dla wód tego obszaru ,których stan ilościowy i chemiczny oceniono jako dobry, niezagrożony ,jest utrzymanie tego stanu wód. Ze względu na charakter przedsięwzięcia ,zalecane warunki realizacji ,sposób użytkowania i skalę oddziaływania nie przewiduje negatywnego wpływu na jakość wód podziemnych, - korytarzu ekologicznym- inwestycja nie wpłynie na przerwanie drożności korytarza. Na etapie budowy gospodarka odpadami ,które mogą zanieczyścić środowisko gruntowo- wodne winna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawnymi i w sposób niestanowiący zagrożenia dla środowiska tj .odpady winny być magazynowane w wydzielonym miejscu selektywnie w miejscu zabezpieczonym przed wpływem czynników atmosferycznych. Odpady w postaci gleby i ziemi winny być zagospodarowane na terenie pozostającym we władaniu Inwestora, mając na uwadze w szczególności zachowanie wartości przyrodniczych . Emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter okresowy i odwracalny, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych. Ograniczenie w/w emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ewentualne uciążliwości akustyczne ,podczas prowadzonych prac budowlanych należy minimalizować poprzez m.in. zastosowanie sprawnych urządzeń i maszyn, ograniczenie do minimum czasu pracy silników spalinowych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły ,region wodny Środkowa Wisła, w obszarze zidentyfikowanym jako jednolita część wód powierzchniowych (JCWP)PLRW2000212339 Wisła od Sanny Kamiennej, stan wód oceniono jako zły, wskazana została jako naturalna część wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do obiektów stwarzających zagrożenie wystąpienie poważnych awarii przemysłowych – wg. rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych ,których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii pr