Tarłów.dn.2012.01.09
RBB.II.7624 .1.2012
DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art. 71 ust.1 ust.2 pkt 2, art.75ust.1pkt.4, art. 80 ust.1 ust. 1 i art. 85 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.Uz2008r ,Nr199,poz.1227 ze zm./, § 2 ust 1 pkt 42 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r Nr 213poz.1397 ze zm)oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego /tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze. zm./, po rozpatrzeniu wniosku : F-BIK” WAGMED” Andrzej Misiura Bałtów 138 ,p-ta 27-423 Bałtów, adres do korespondencji : Teofilów -53A, 27-515 Tarłów.
USTALAM
Środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia p.n „BUDOWA ZAKŁADU DEMONTAŻU POJAZDÓW W TEOFILOWIE „ Nr posesji 53A ,gmina Tarłów na działce o nr ewid.gruntu 512 realizowanego przez F-BIK „WAGMED” Andrzej Misiura Bałtów-138, 27-423 Bałtów , adres do korespondencji : Teofilów 53A, 27-515 Tarłów.
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie budynku stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji o pow.73,06 m2 oraz zadaszonej wiaty o pow.15m2 na działce o nr ewid. gruntu 512 w miejscowości Teofilów .W ramach przedsięwzięcia wykonane zostaną również utwardzone place oraz uszczelnione i skanalizowane place, separator substancji ropopochodnych na ścieki przemysłowe. Proces technologiczny demontażu pojazdów będzie polegał na ich ręcznej rozbiórce oraz przy użyciu ręcznych urządzeń i narzędzi. Planuje się ,że Stacja Demontażu Pojazdów będzie przetwarzać max.120 pojazdów rocznie czyli, że będzie przyjmować średnio jeden pojazd na 2-3 dni.
Na etapie realizacji i likwidacji: a) prace budowlane wykonywać tylko w porze dziennej, b) przestrzegać ograniczenia jałowej pracy silników pojazdów samochodowych, c) prowadzić stałą kontrolę stanu technicznego urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy i utrzymywać je w pełnej sprawności celem zminimalizowania poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń, d) prace budowlane prowadzić w sposób ograniczający do minimum infiltrację zanieczyszczeń, tj. wypłukiwanie substancji, wycieków smarów i paliw ze środków transportowych i maszyn, e) ewentualne wycieki oleju i płynów eksploatacyjnych neutralizować sorbentami, f) prowadzone roboty ziemne nie mogą powodować zanieczyszczenia wód lub wystąpienia stanu wody na gruncie wpływających szkodliwie na grunty sąsiednie, g) masy ziemne powstające w trakcie trwania budowy zagospodarować na terenie działki planowanej inwestycji, h) wszystkie powstające odpady przekazywać specjalistycznym firmom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w celu odzysku lub unieszkodliwienia.
Na etapie eksploatacji: a) prace związane z działalnością zakładu prowadzić tylko w porze dziennej, b) utrzymywać w sprawności urządzenia technologiczne emitujące hałas, c) ograniczyć jałową pracę silników pojazdów w trakcie rozładunku, załadunku i postoju, d) prace demontażowe, takie jak ciecie, wiercenie, itp. Prowadzić wyłącznie wewnątrz hali demontażu pojazdów przy zamkniętych oknach i bramach wjazdowych, e) moce akustyczne maszyn i urządzeń pracujących wewnątrz stacji demontażu pojazdów (SDP): - wysysarka płynów z pompami ssącymi- max. 65 dB - demontażownica, klucz udarowy, sprężarka- max. 65 dB, f) powierzchnie utwardzone zakładu ( przejazdy, parkingi) w okresie letnim zraszać wodą (zapobieganie emisji wtórnej zanieczyszczeń pyłowych),
f) proces usuwania olejów, paliw, płynów eksploatacyjnych i czynnika chłodniczego z urządzeń klimatyzacyjnych prowadzić przy zapewnieniu pełnej hermetyzacji procesów,
g) ścieki z placu przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, odcieki z hali demontażu i wody z mycia odprowadzić poprzez kratowe wpusty studzienek do urządzenia oczyszczającego ( separator koalescencyjny z odsadnikiem), a następnie do szczelnego zbiornika bezodpływowego i okresowo wywozić na oczyszczalnie ścieków,
h) do mycia stosować specjalistyczne wodne roztwory biodegradowalnych detergentów,
i) Wody opadowe z dachów i terenów nie utwardzonych odprowadzać powierzchniowo na teren działki inwestora,
j) ścieki bytowe odprowadzać do istniejącego szczelnego zbiornika bezodpływowego i okresowo wywozić na oczyszczalnie ścieków,
k) pobór wody na cele bytowe i porządkowe z gminnej sieci wodociągowej na warunkach określonych przez zarządzającego,
l) zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne, minimalizować ich ilość, zbierać je selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór bądź ponowne wykorzystanie lub unieszkodliwienie przez odbiorców odpadów posiadających stosowne decyzje administracyjne w wymaganym zakresie,
m) w pomieszczeniu do selektywnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych, zastosować szczelne pojemniki zgodnie z wymaganiami dla poszczególnych grup odpadów ( odpowiednio oznakowane i opisane co zawierają, zabezpieczone przed możliwością wycieku odpadów płynnych)
n) sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów wyposażyć w urządzenia do usuwania paliw i płynów eksploatacyjnych z pojazdów, oznakowane pojemniki na usunięte lub wymontowane z pojazdów odpady, sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków paliw i płynów eksploatacyjnych z tych pojazdów.
3.Wymagania dotyczące ochrony środowiska koniczne do uwzględnienia w dokumentacji. a) sektor przyjmowania pojazdów i sektor magazynowania przyjętych pojazdów o powierzchni min. 200 m2 i max. 220 m2, z zachowaniem pola manewrowego, zlokalizowane na utwardzonej, szczelnej powierzchni, wyposażonej w system odprowadzania ścieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem, b) sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów, zlokalizowanych w budynku SDP, posiadający utwardzone, szczelne podłoże, wyposażone w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem, c) sektor demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia zlokalizowany w budynku SDP o szczelnym podłożu, wyposażonym w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem, d) sektor magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia zlokalizowany w wydzielonej części budynku SDP na utwardzonej, szczelnej powierzchni, e) sektor magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów zlokalizowany na utwardzonej powierzchni, f) magazyn odpadów niebezpiecznych zlokalizowany w budynku SDP na utwardzonej, szczelnej powierzchni, g) magazynowanie zużytych opon i ogumienia w wydzielonym miejscu na utwardzonej powierzchni wyposażony w urządzenia gaśnicze, h) magazynowanie butli z gazem na utwardzonym podłożu pod zadaszeniem, i) separator substancji ropopochodnych z osadnikiem o przepustowości min. 2 1/s na ścieki z sektora przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, sektora usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych oraz sektora demontażu, j) szczelny, bezodpływowy zbiornik o pojemności 8 m3 na ścieki z sektora przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, sektora usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych oraz sektora demontażu, k) układ wewnętrznych dróg i parkingów zapewniający bezkolizyjność przejazdów (płynność ruchu), l) odległość budynku SDP min. 60 m od drogi powiatowej zlokalizowanej po stronie południowej planowanej inwestycji, m) izolacyjność przegród budowlanych ( ścian, dachu, okien, bram) zapewniająca równoważny poziom dźwięku z budynku SDP max. 55 dB, n) w hali demontażu wyłącznie wentylacja grawitacyjna, o) ogrzewanie hali demontażu nagrzewnicą elektryczną.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowym, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska.
Przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej- wg rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2002r. Nr 58, poz. 535 z późniejszymi zamianami). Ewentualne zagrożenia mogą być związane z zaistnieniem awarii na etapie eksploatacji w czasie niekontrolowanego wycieku substancji niebezpiecznych dla środowiska. Dla zapobieżenia ewentualnej emisji tych substancji planuje się odpowiednie procedury postępowania z odpadami, zastosowanie rozwiązań technicznych, takich jak utwardzone i nie przepuszczalne podłoże, zainstalowanie separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem oraz szczelnych zbiorników na ścieki, które będą utrzymywane w sprawności eksploatacyjnej i systematycznie opróżniane.
5. Wymogi w zakresie ograniczenia trans granicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie trans granicznego oddziaływania na środowisko.
Nie występuje trans graniczne oddziaływanie na środowisko
Na obecnym etapie nie proponuje się utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
UZASADNIENIE
Postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia p.n. „ Budowa Zakładu Demontażu Pojazdów w miejscowości Teofilów nr posesji 53a, gmina Tarłów” Zgodnie z art.77 ust. 1 oraz ust.3,4 i 7 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U.Nr.199,poz.1227 ze zm) §2 ust 1 pkt 42 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie określania przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko Dz.U.Nr 213 z 2010r.§2 ust 1 pkt 42 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r, przedsięwzięcie zaliczane jest do inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla którego obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany.
Z uwagi na powyższe zgodnie z art.64 ust 1 1 pkt 2 Ustawy z dnia 3 października 2008r. udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.Nr 199 poz. 1227 z 2008) wójt Gminy Tarłów wystąpił do: 1). Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach 2). Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opatowie z wnioskiem o wydaniem opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w zadania.
Wymienione organy: 1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska Kielcach pismem Nr WOO-II.4242.128.2011.GO.1 z dnia 16.12.2012 ( data wpływu do urzędu20.12.2011r)postanowił uzgodnić realizację i określił warunki realizacji przedsięwzięcia: Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania: Na etapie realizacji i likwidacji: a) prace budowlane wykonywać tylko w porze dziennej, b) przestrzegać ograniczenia jałowej pracy silników pojazdów samochodowych, c) prowadzić stałą kontrolę stanu technicznego urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy i utrzymywać je w pełnej sprawności celem zminimalizowania poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń, d) prace budowlane prowadzić w sposób ograniczający do minimum infiltrację zanieczyszczeń, tj. wypłukiwanie substancji, wycieków smarów im paliw ze środków transportowych i maszyn, e) ewentualne wycieki oleju i płynów eksploatacyjnych neutralizować sorbentami, f) prowadzone roboty ziemne nie mogą powodować zanieczyszczenie wód lub wystąpienia stanu wody na gruncie wpływających szkodliwie na grunty sąsiednie, g) masy ziemne powstające w trakcie trwania budowy zagospodarować na teren działki planowanej inwestycji, h) wszystkie powstające odpady przekazywać specjalistycznym firmom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w celu odzysku lub unieszkodliwienia.
Na etapie eksploatacji: a) prace związane z działalnością zakładu prowadzić tylko w porze dziennej, b) utrzymywać w sprawności urządzenia technologiczne emitujące hałas, c) ograniczyć jałową pracę silników pojazdów w trakcie rozładunku, załadunku i postoju, d) prace demontażowe, takie jak cięcie, wiercenie, itp. Prowadzić wyłącznie wewnątrz hali demontażu pojazdów przy zamkniętych oknach i bramach wjazdowych, e) moce akustyczne maszyn i urządzeń pracujących wewnątrz stacji demontażu pojazdów (SDP)
- wysysarka płynów z pompami ssącymi-max. 65 dB, - demontażownica, klucz udarowy, sprężarka- max. 65 dB f) powierzchnie utwardzone zakładu (przejazdy, parkingi) w okresie letnim zraszać woda ( zapobieganie emisji wtórnej zanieczyszczeń pyłowych), g) proces usuwania olejów, paliw, pyłów eksploatacyjnych i czynnika chłodniczego z urządzeń klimatyzacyjnych prowadzić przy zapewnieniu pełnej hermetyzacji procesów, h) ścieki z placu przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, odciek z hali demontażu i wody z mycia odprowadzać poprzez kratowe wpusty studzienek do urządzenia oczyszczającego ( separator koalescencyjny z osadnikiem), a następnie do szczelnego zbiornika bezodpływowego i okresowo wywozić na oczyszczalnię ścieków, i) do mycia stosować specjalistyczne wodne roztwory biodegradowalnych detergentów, j) wody opadowe z dachów i terenów nieutwardzonych odprowadzać powierzchniowo na teren działki inwestora, k) ścieki bytowe odprowadzić do istniejącego szczelnego zbiornika bezodpływowego i okresowo wywozić na oczyszczalnię ścieków, l) pobór wody na cele bytowe i porządkowe z gminnej sieci wodociągowej na warunkach określonych przez zarządzającego, m) zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne, minimalizować ich ilość, zbierać je selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór bądź ponowne wykorzystanie lub unieszkodliwienie przez odbiorców odpadów posiadających stosowne decyzje administracyjne w wymaganym zakresie, n) w pomieszczeniu do selektywnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych, zastosować szczelne pojemniki zgodnie z wymaganiami dla poszczególnych grup odpadów ( odpowiednio oznakowane i opisane co zawierają, zabezpieczone przed możliwością wycieku odpadów płynnych), o) sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów wyposażyć w urządzenia do usuwania paliw i płynów eksploatacyjnych z pojazdów, oznakowane pojemniki na usunięte lub wymontowane z pojazdów odpady, sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków paliw i płynów eksploatacyjnych z tych pojazdów.
W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwolenie na budowę należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
a) sektor przyjmowania pojazdów i sektor magazynowania przyjętych pojazdów o powierzchni min. 200 m2 i max. 220 m2, z zachowaniem pola manewrowego, zlokalizowane na utwardzonej, szczelnej powierzchni, wyposażonej w system odprowadzania ścieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem, b) sektor usuwania pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów, zlokalizowanych w budynku SDP, posiadający utwardzone , szczelne podłoże, wyposażone w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem, c) sektor demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia zlokalizowany w budynku SDP o szczelnym podłożu, wyposażonym w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem, d) sektor magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia zlokalizowany w wydzielonej części budynku SDP na utwardzonej, szczelnej powierzchni, e) sektor magazynowania odpadów pochodzących demontażu pojazdów zlokalizowany na utwardzonej powierzchni, f) magazyn odpadów niebezpiecznych zlokalizowany w budynku SDP na utwardzonej, szczelnej powierzchni, g) magazynowanie zużytych opon i ogumienia w wydzielonym miejscu na utwardzonej powierzchni wyposażonej w urządzenia gaśnicze, h) magazynowanie butli z gazem na utwardzonym podłożu pod zadaszeniem, i) separator substancji ropopochodnych z osadnikiem o przepustowości min. 2 1/s na ścieki z sektor przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, sektora usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych oraz sektora demontażu, j) szczelny, bezodpływowy zbiornik o pojemności 8 m3 na ścieki z sektora przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, sektora usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych oraz sektora demontażu, k) układ wewnętrznych dróg i parkingów zapewniający bezkolizyjność przejazdów (płynność ruchu), l) odległość budynku SDP min. 60 m od drogi powiatowej zlokalizowanej po stronie południowej planowanej inwestycji, m) izolacyjność przegród budowlanych (ścian, dachu, okien, bram) zapewniająca równoważny poziom dźwięku z budynku SDP max. 55 dB, n) w hali demontażu wyłącznie wentylacja grawitacyjna, o) ogrzewanie hali demontażu nagrzewnicą elektryczną.
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem Nr SE.V-4471/11/JN/11 z dnia 27.12.2011r. roku postanowił uzgodnić realizację i określił warunki realizacji przedsięwzięcia:
Na etapie realizacji, eksploatacji i ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania: Na etapie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia:
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia:
- wysysarka płynów z pompami ssącymi-max. 65 dB, - demontażownica, klucz udarowy, sprężarka- max. 65 d - pozostałe urządzenia o napędzie elektrycznym lub ręcznym- poniżej 55 dB. 6. Proces usuwania olejów, paliw, płynów eksploatacyjnych i czynnika chłodniczego z urządzeń klimatyzacyjnych prowadzić przy zapewnieniu pełnej hermetyzacji procesów. 7. Ścieki z placu przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, odcieki z hali demontażu i wody z mycia odprowadzać poprzez kratowe wpusty studzienek do urządzenia oczyszczającego (separator koalescencyjny z osadnikiem), a następnie do szczelnego bezodpływowego zbiornika i okresowo wywozić na oczyszczalnię ścieków. 8. Do mycia stosować specjalistyczne wodne roztwory biodegradowalnych detergentów. 9. Powierzchnie utwardzone zakładu ( przejazdy, parkingi) w okresie letnim zraszać wodą w celu zapobiegania emisji wtórnej zanieczyszczeń pyłowych. 10. Czyste wody opadowe z terenów nieutwardzonych i dachów odprowadzić powierzchniowo na teren działki inwestora. 11. Ścieki socjalno-bytowe odprowadzać do istniejącego szczelnego zbiornika bezodpływowego i okresowo wywozić na oczyszczalnię ścieków. 12. Pobór wody na cele socjalno-bytowe i porządkowe w publicznej sieci wodociągowej na warunkach określonych przez zarządzającego wodociągiem. 13. Zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne, minimalizować ich ilość, składować je selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór bądź ponowne wykorzystanie lub unieszkodliwienie przez odbiorców posiadających stosowne decyzje administracyjne w wymaganym zakresie. 14. w pomieszczeniu do selektywnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych, zastosować szczelne pojemniki zgodnie z wymaganiami dla poszczególnych grup odpadów (odpowiednio oznakowane i opisane co zawierają, zabezpieczone przed możliwością wycieku odpadów płynnych). 15. sektor usuwania z pojazdów z elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów wyposażyć w urządzenia do usuwania paliw i płynów eksploatacyjnych z pojazdów oraz oznakowane pojemniki na usunięte i wymontowane z pojazdów odpady a także sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków paliw i płynów eksploatacyjnych z tych pojazdów.
W projekcie budowlanym wymaganym do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
1. sektor przyjmowania pojazdów i sektor magazynowania przyjętych pojazdów o powierzchni min. 200 m2 i max. 220 m2, z zachowaniem pola manewrowego, zlokalizowane na utwardzonej, szczelnej powierzchni, wyposażonej w system odprowadzania ścieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem. 2. sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów, zlokalizowany w budynku SDP, posiadający utwardzone, szczelne podłoże, wyposażone w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem. 3. Sektor demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia zlokalizowany w SDP o szczelnym Podłużu, wyposażonym w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem. 4. Sektor magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia zlokalizowany w części budynku SDP na utwardzonej, szczelnej powierzchni. 5. Sektor magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów zlokalizowany na utwardzonej powierzchni. 6. Sektor substancji ropopochodnych z osadnikiem o przepustowości min. 2 1/s na ścieki z sektora przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, sektora usuwania pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych oraz sektora demontażu. 7. Magazyn odpadów niebezpiecznych zlokalizowany w budynku SDP na utwardzonej, szczelnej powierzchni. 8. Magazynowanie zużytych opon i ogumienia w wydzielonych miejscu na utwardzonej powierzchni wyposażonej w urządzenia gaśnicze. 9. Magazynowanie butli z gazem na utwardzonym podłożu pod zadaszeniem. 10. szczelny, bezodpływowy zbiornik o pojemności 8 m3 na ścieki z sektora przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów, sektora usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych oraz sektora demontażu. 11. Układ wewnętrznych dróg i parkingów zapewniający bezkolizyjność przejazdów (płynność ruchu). 12. Odległość budynku SDP min. 60 m od drogi powiatowej zlokalizowanej po stronie południowej planowanej inwestycji. 13. Izolacyjność przegród budowlanych (ścian, dachu, okien, bram) zapewniająca równoważny poziom dźwięku z budynku SDP max. 55 dB. 14. W hali demontażu wyłącznie wentylacja grawitacyjna. 15. Ogrzewanie hali demontażu nagrzewnicą elektryczną.
POUCZENIE:
1) Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 46 ust. 4 pkt 2-9 art. 56 ust. 9 2) decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w ust. 4; wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem dwóch lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna – art. 46 ust. 4b. 3). Termin, którym mowa w ust. 4b może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie so Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach, za pośrednictwem Wójta Gminy w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Otrzymują: 1) Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach ul. Szymanowskiego 6, 25-361 Kielce 2). Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny 27-500 Opatów, ul. Partyzantów 13b 3). Andrzej Misiura Bałtów 138, 27-423 Bałtów Adres do korespondencji: Teofilów- 53 a,27-515 Tarłów. 4). Magdalena Aleksandra Maj Teofilów 51, 27-515 Tarłów 5) Krystyna i Stanisław Nowak Teofilów 53, 27-515 Tarłów 6). Zarząd Dróg Powiatowych ul. Lipowska 2, 27-500 Opatów 7 ) /a/a
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – Charakterystyka przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie budynku stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji o powierzchni 73.06 m2 oraz zadaszonej wiaty o powierzchni 15 m2 na działce nr ewidencyjny 512 w miejscowości Teofilów gm. Tarłów. W ramach przedsięwzięcia zostaną wykonane również utwardzone place oraz uszczelnione i skanalizowane place, separator substancji ropopochodnych na ścieki przemysłowe. Proces technologiczny demontażu pojazdów polegać będzie na ich ręcznej rozbiórce oraz przy użyciu ręcznych urządzeń i narzędzi. Jak wynika z przedłożonych materiałów planuje się, że SDP przetwarzać będzie max. 120 pojazdów rocznie, co oznacza, że będzie przyjmować średnio jeden pojazd na 2-3 dni. Całkowita powierzchnia działki nr 515, na której planowane jest przedsięwzięcie wynosi 5500 m2 . Na działce tej, na powierzchni 800 m2 jest obecnie prowadzona działalność gospodarcza polegająca na skupie metali (PSM). Na działce znajdują się następujące obiekty: budynek mieszkalny o powierzchni zabudowy 143 m2, biuro z węzłem sanitarnym dla obsługi PSM o powierzchni 38,5 m2, budynek gospodarczy o powierzchni 32 m2, budynek magazynowy o powierzchni 30 m2, szczelny bezodpływowy zbiornik na ścieki bytowe o pojemności 5,5 m2, droga wewnętrzna i plac składowy złomu żeliwnego utwardzone tłuczniem oraz płytami drogowymi. Pozostałą część posesji stanowią łąki. Niektóre elementy wyposażenia punktu skupu metali tj.: budynek biurowy, waga samochodowa, wózek widłowy, samochód samo załadowczy będą wykorzystywane w związku z planowaną działalnością. W trakcie realizacji przedsięwzięcia nastąpi wzrost poziomu hałasu, którego źródłem będzie praca sprzętu budowlanego oraz środków transportu w czasie budowy. Hałas charakteryzować się będzie natężenie o zasięgu lokalnym, będzie krótkotrwały i odwracalny. Nałożono warunek, aby prace budowlane wykonywane były tylko w godzinach dziennych. Prace wykonywane będą przy wykorzystaniu maszyn budowlanych, które są źródłem typowych zanieczyszczeń komunikacyjnych tj: dwutlenek siarki, dwutlenek azotu, tlenek węgla i pyłu. Dlatego też nałożono Obowiązek ograniczenia jałowej pracy silników pojazdów i maszyn budowlanych w trakcie realizacji inwestycji oraz prowadzenie stałej kontroli stanu technicznego urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy i utrzymania ich pełnej sprawności. Oddziaływania przedsięwzięcia na jakość powietrza atmosferycznego w fazie realizacji będzie krótkotrwałe, odwracalne i ograniczy się do najbliższego otoczenia. Najbliższy ciek wodny (bezimienny) zlokalizowany jest w kierunku wschodnim od planowanej inwestycji w odległości około 2,5 km, rzeka Kamienna przepływa w odległości około 3 km od planowanej inwestycji w kierunku zachodnim. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na GZWP 420. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniami na etapie realizacji przedsięwzięcia nałożono obowiązek prowadzenia prac budowlanych w sposób ograniczający do minimum infiltrację zanieczyszczeń tj. wypłukiwanie substancji, wycieków smarów i paliw ze środków transportowych i maszyn. Ewentualne wycieki oleju i płynów eksploatacyjnych należy neutralizować sorbentami. Prowadzone roboty nie mogą powodować zanieczyszczenia wód lub wystąpienia stanu wody na gruncie wpływających szkodliwie na grunty sąsiednie. Masy ziemne powstające w trakcie trwania budowy zostaną zagospodarowane na terenie działki inwestora. Wytworzone na etapie realizacji, eksploatacji, jak i ewentualnej likwidacji odpady, zostaną prawidłowo zabezpieczone oraz zagospodarowane, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Będą selektywnie magazynowane tymczasowo na terenie działki Inwestora w wydzielonych i przystosowanych do tego celu miejscach, w warunkach zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych tj. w pojemnikach przystosowanych do czasowego magazynowania poszczególnych rodzajów odpadów, z zapewnieniem ich sprawnego odbioru celem ponownego wykorzystania lub unieszkodliwienia, przez odbiorców odpadów posiadających stosowne decyzje administracyjne w wymaganym zakresie. Do selektywnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych wewnątrz budynku stacji demontażu pojazdów zostanie przygotowane pomieszczenie o utwardzonej szczelnej powierzchni z zastosowaniem szczelnych pojemników zgodnie z wymaganymi dla poszczególnych grup odpadów, odpowiednio oznakowane i opisane, zabezpieczone przed możliwością wycieków odpadów płynnych. Akumulatory wymontowane z pojazdów umieszczone zostaną w specjalnych szczelnych pojemnikach, wyłożonych materiałem odpornym na działanie kwasów, w budynku hali. Pomieszczenie do magazynowania płynów eksploatacyjnych i paliw wyposażone zostanie w sprzęt gaśniczy oraz odpowiednią ilość sorbentów do neutralizacji ewentualnych wycieków. Zużyte opony i ogumienie magazynowane będą w stosach zabezpieczonych przez osunięciem, w wydzielonym miejscu wyposażonym w urządzenia gaśnicze. Pojemniki z odpadami zostaną ustawione na paletach w taki sposób, żeby widoczne było oznakowanie każdego pojemnika w celu identyfikacji odpadów w nim się znajdujących. Wszystkie odpady inne niż niebezpieczne zbierane będą selektywnie w sposób zabezpieczający przed ich przypadkowym rozproszeniem. Sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych oraz sektor demontażu pojazdów zlokalizowane zostaną na szczelnym podłożu wyposażonym w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem, a następnie do szczelnego bezodpływowego zbiornika o pojemności 8 m3 i okresowo wywożone będą na oczyszczalnię ścieków. Do tego separatora i zbiornika zostaną skierowane również ścieki zebrane ze szczelnej powierzchni sektora przyjmowania i magazynowania przyjętych pojazdów klasyfikowane jako ścieki przemysłowe wg rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 dnia lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1206). Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane będą na dotychczasowych warunkach tj. do istniejącego szczelnego zbiornika bezodpływowego o pojemności 5,5 m3. Woda do obiektu dostarczana będzie z sieci wodociągowej gminnej. Użytkowanie stacji demontażu pojazdów wiązać się będzie z emisją hałasu do środowiska. Źródłami hałasu będzie praca maszyn i urządzeń w hali demontażu oraz praca wózka widłowego i samochodu samo załadowczego na zewnątrz a także ruch komunikacyjny związany między innymi z dostawą pojazdów przeznaczonych do demontażu oraz istniejącym skupem metali. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa jest zlokalizowana po zachodniej i wschodniej stronie planowanej inwestycji w odległości około 40 m od budynku SDP. Zakłada się, że stacja demontażu pracować będzie tylko w porze dziennej. Zgodnie z raportem o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia moce akustyczne maszyn i urządzeń pracujących wewnątrz SDP będą następujące: • wysysarka płynów z pompami ssącymi- max. 65 dB, • demontażownica z kluczem udarowym i sprężarką- max. 65 dB.
Urządzenia te będą pracować okresowo i w bardzo krótkich przedziałach czasowych, wynikających z operacji technologicznych. Nie przewiduje się montażu wentylatorów. W hali demontażu będzie tylko wentylacja grawitacyjna. Izolacyjność przegród budowlanych ( ścian, dachu, okien, bram) będzie zapewniała równoważny poziom dżwięku w budynku stacji nie przekraczający 55 dB. Ruch samochodowy będzie nieznaczny. Przewidywane jest przyjęcie jednego samochodu na 2-3 dni. Przewiduje się, że dziennie na teren planowanej inwestycji będzie wjeżdżać i wyjeżdżać około 2—pojazdy dostarczające złom i wywożące złom i zdekompletowanie pojazdy do sprzątania. Biorąc pod uwagę powyższe oceniono, iż hałas emitowany do środowiska z terenu stacji demontażu pojazdów i punktu skupu złomu nie powinien przekraczać wartości dopuszczalnych poziomu hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 826) na terenach chronionych akustycznie. W ramach prowadzonej działalności wystąpi emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego. W fazie eksploatacji głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza będą procesy technologiczne przebiegające podczas demontażu samochodów tj. proces polegający na usuwaniu czynnika chłodzącego z instalacji klimatyzacyjnych w samochodów, podczas którego do atmosfery mogą się przedostać freony, HCFC, HFC oraz proces polegający na usuwaniu paliw i płynów eksploatacyjnych, podczas którego do atmosfery mogą się przedostać pary węglowodorów alifatycznych. Emisję zanieczyszczeń do powietrza będzie powodować również ruch samochodów osobowych i transport wraków samochodowych na teren zakładu oraz wywóz zdementowanych elementów samochodowych poza teren zakładu. Transport samochodowy będzie źródłem tlenu węgla, węglowodorów i tlenku azotu. Żródłem zanieczyszczeń będzie także istniejąca kotłownia opalana paliwem stałym (drewno) o mocy kotła 7 kW. Powierzchnie utwardzone zakładu (przejazdy, parkingi) w okresie letnim będą zraszane wodą co zapobiegnie misji wtórnej zanieczyszczeń pyłowych. Proces usuwania olejów, paliw płynów eksploatacyjnych i czynnika chłodniczego z urządzeń klimatyzacyjnych prowadzony będzie przy zapewnieniu pełnej hermetyzacji procesów. Przedstawiona w raporcie analiza dotycząca emisji zanieczyszczeń do powietrza wykazała, że planowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń obowiązujących standardów w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2008 r. Nr 47, poz. 281) poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej- wg rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 58, poz. 535 z póż. zm.). Ewentualne zagrożenia mogą być związane z zaistnieniem awarii na etapie eksploatacji w czasie niekontrolowanego wycieku substancji niebezpiecznych dla środowiska. Dla zapobieżenia ewentualnej emisji tych substancji planuje się odpowiednie procedury postępowania z odpadami, zastosowanie rozwiązań technicznych, takich jak utwardzone i nieprzepuszczalne podłoże, zainstalowanie separatora substancji ropopochodnych z osadnikiem oraz szczelnych zbiorników na ścieki, które będą utrzymywane w sprawności eksploatacyjnej i systematycznie opróżniane. |
|
informacje udostępnił: | Dominik Rożek |
data udostępnienia: 2012-01-10 11:19:57 | |
ostatnia modyfikacja: Dominik Rożek 2012-01-10 11:27:03 » |