Tarłów.dn.2009.11.20
GT.7331/OŚ/5/2009 D E C Y Z J A Nr 3/2009
Na podstawie : Art.104 z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu Postępowania administracyjnego tj. Dz.U z 2000roku i Nr 98 poz.1071 z późn. zm./ w związku z art.153 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.U.z2008 roku ,Nr 199 poz.1227/, art51 ust.1 pkt.3,ust.2 i ust.3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska /Dz.U z 2008 r Nr 25 poz.150 a także §.3 ust.1 pkt 35 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania a środowisko (Dz.U.z 2004 roku ,Nr 257 poz.2573 ; z późn.zm) Po rozpatrzeniu wniosku: PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLOWO-USŁUGOWEGO ”ADOR” Spółka jawna, 27-515 Tarłów, ul. Rynek 25 z dnia 28.09.2009 roku O K R E Ś L A M Środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą: „ROZBUDOWA ISTNIEJĄCEJ STACJI PALIW LPG O STACJĘ PALIW PŁYNNYCH REALIZOWANEJ NA DZIAŁCE NR 2300 ,POŁOŻONEJ W MIEJSCOWOŚCI TARŁÓW, OŚ. LEŚNE 1 oraz stwierdzam 1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia . Planowane przedsięwzięcie to stacja paliw płynnych z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Przedsięwzięcie to obejmuje w swoim zakresie wybudowanie takich obiektów, budowli i instalacji jak: Skala przedsięwzięcia: Projektowane przedsięwzięcie obejmuje w swoim zakresie powierzchniowym obszar około 300m2. Obiekty kubaturowe typu: zbiornik ,stanowisko zlewcze , maszt oddechowy i podziemne instalacje technologiczne należy zakwalifikować do budowli niedużych w znaczeniu rozmiarów przestrzennych. Zakres oddziaływania projektowanego przedsięwzięcia w formie emisji zanieczyszczeń do środowiska z uwagi na zastosowane systemy zabezpieczeń , o których mowa w niniejszym opracowaniu, jest również mocno ograniczony. Stąd też należy przyjąć, że skala planowanego przedsięwzięcia ma charakter typowo lokalnego oddziaływania , a jej wielkość jest duża . Usytuowanie przedsięwzięcia . Zadanie inwestycyjne pod tytułem budowa stacji paliw płynnych ze zbiornikiem trzykomorowym , dwupłaszczowym podziemnymi na paliwa ciekłe o łącznej pojemności 20m3 usytuowane będą na działce budowlanej nr 2300 w miejscowości Tarłów,Oś.Leśne 1 i stanowić będzie dopełnienie funkcji obsługi drogi krajowej i lokalnej społeczności w oczekiwane usługi z zakresu paliw płynnych północnej i wschodniej części Gminy Tarłów. Teren na którym przewiduje się zlokalizować stację paliw znajduje się przy lokalnej drodze gminnej. Lokalizacja stacji paliw płynnych na działce jak wyżej jest zgodna z przepisami obowiązującego prawa oraz zapisami nieobowiązującego miejscowego planu przestrzennego zagospodarowania terenu. W bezpośrednim sąsiedztwie nie ma również obiektów mieszkalnych na które projektowane obiekty mogą oddziaływać niż istniejący już ruch kołowy na lokalnych drogach publicznych. Stąd oddziaływanie stacji na klimat akustyczny środowiska będzie w znaczący sposób redukowane przez potencjalnie większe źródła hałasu emitowane przez ruch na drogach publicznych. Lokalizacja stacji obok ważnej drogi komunikacyjnej, gdzie lokalizacja innej działalności gospodarczej ma ograniczone zastosowanie jest przedsięwzięciem słusznym i trafnym. Kumulacja potencjalnych zagrożeń na sąsiednich ze sobą obszarach terenu zmniejsza ich ewentualne negatywne oddziaływanie na środowisko lokalne.
2/ Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczegółowym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych walorów przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiadujących. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy: -zaplecze budowy wyposażyć w pojemniki umożliwiające selekcję opakowań, odpadów budowlanych i komunalnych oraz bezpieczne dla środowiska ich przetrzymywanie do czasu usunięcia poza teren budowy przez uprawnione jednostki; w fazie eksploatacji należy: - wyposażyć stację w sorbety do usuwania ewentualnych wycieków paliwa;
3/ Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowy: -magazynowanie ON i benzyn w dwupłaszczowym zbiorniku podziemnym, 4/ Wymagania w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych ,odniesienia do przedsięwzięć zaliczonych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii. Nie dotyczy 5/ Wymogi w zakresie ograniczenia trans granicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć dla których przeprowadzono postępowanie dotyczącego trans granicznego oddziaływania na środowisko . Nie będzie występowało oddziaływanie transgraniczne . 6/Wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania . Nie dotyczy
U Z A S A D N I E N I E Postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia p.n „Rozbudowa istniejącej stacji LPG o stację paliw płynnych ,realizowanej na działce nr ewid.2300,położonej w miejscowości Tarłów”. Zgodnie z §3 ust.1 pkt.35 Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U.Nr257,poz2573 z póżn.zm ) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do do inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska ,dla którego obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany . Z uwagi na powyższe zgodnie z art.64 ust 1pkt.2 Ustawy z dnia 3 pażdziernika 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie ,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.Nr199 poz.1227 z 2008 ) Wójt Gminy Tarłów wystąpił do : 1/ Starosty Opatowskiego w Opatowie Wójt Gminy kierując się charakterem danego przedsięwzięcia oraz możliwością jego oddziaływania na środowisko i ludzi uznał ,że sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest wymagane i wydał Postanowienie o odstąpieniu od nałożenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko . Na powyższe Postanowienie nie wpłynęło zażalenie . Zgodnie z zebranymi dowodami ustalono, że zamierzona inwestycja nie powinna spowodować pogorszenia stanu środowiska w stopniu niedopuszczalnym z punktu widzenia przepisów o ochronie środowiska przy zachowaniu wymagań oraz warunków określonych w niniejszej decyzji . POUCZENIE Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Wójta Gminy Tarłów w terminie 14 dni od daty jej doręczenia . Załączniki do decyzji : 1/ Charakterystyka przedsięwzięcia i Karta informacyjna . Otrzymują : 1/ Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „ADOR” 2/ Wielkość powierzchni zajmowanej nieruchomości, wielkość obiektu budowlanego oraz dotychczasowy sposób wykorzystania nieruchomości i pokryciu szata roślinną. 1/Wielkość powierzchni zajmowanej nieruchomości Całkowita powierzchnia działki nr 2300 to 1.386 m2 . Pod przedmiotowe zadanie inwestycyjne przewiduje się wykorzystać około 150,0 m2 . Obiektami kubaturowymi, drogami wewnętrznymi, chodnikami i parkingami zabudowana jest w sposób trwały powierzchnia około 800,0 m2 powierzchni działki. Wielkość projektowanych budowli Przewiduje się zlokalizować na przedmiotowej działce: Dotychczasowy sposób wykorzystywania nieruchomości i pokrycia szatą roślinną. Przewidziana do gospodarczego wykorzystania w/w działa w chwili obecnej zagospodarowana jest pod działalność detalicznej dystrybucji gazu propan butan oraz myjnie samochodową jednostanowiskową. Na działce zlokalizowano budynek stacji oraz pełną infrastrukturę techniczną niezbędną funkcjonowania stacji LPG i myjni samochodowej. Szata roślinna porastająca przedmiotowe nieruchomości to głownie rośliny trawiaste, krzewy ozdobne i pojedyncze drzewa.
3/ Rodzaj technologii: Stacja paliw w swoim założeniu projektowanym ma służyć do tankownia zbiorników samochodów paliwami ciekłymi. Proces tankowania samochodów polega na połączeniu elastycznego ciśnieniowego przewodu dystrybutora z instalacją tankowanego samochodu i uruchomieniu pompy ssąco tłoczącej. Podczas napełnienia baków samochodów benzynami przewidziano odsysania par benzyn i kierowanie ich ponownie do zbiorników magazynowych. Po napełnieniu samochodu do żądanej wartości następuje wyłączenie pompy i rozłączenie elementów współpracujących ze sobą. W czasie tej operacji do atmosfery uwalnia się niewielka ilość par benzyn. Przy napełnianiu baków samochodów olejem napędowym ilości par są tak znikome, że przepisy prawa nie nakazują nawet odsysania ich. Przeciętnie na dobę operacja ta powtarzana jest około 30 razy. W bardzo podobny sposób prowadzona jest operacja napełnienia zbiorników magazynowych stacji. Podczas tej czynności również uwalnia się niewielka ilość par benzyn. Pary benzyny podczas napełniania komór zbiornika kierowane są odrębnym przewodem do przestrzeni gazowej autocysterny. Cały układ napełniania zbiorników magazynowych kontrolowany jest przez elektroniczne urządzenia zabezpieczające oraz hydrauliczny zawór przepełnieniowy. Operacja napełniania zbiorników magazynowych przeprowadzona jest średnio raz w tygodniu. Możliwości rozszczelnienia się tych układów w procesie normalnej pracy stacji są bardzo bliskie zera. Znacząca awaria na tych urządzeniach jest możliwa tylko w wyniku świadomego działania człowieka lub bezpośredniego rozbicia przypadkowego dystrybutora lub autocysterny przez inny pojazd samochodowy. Każda inna możliwa do przewidzenia - awaria –zawsze będzie możliwa do szybkiego opanowania przez obsługę stacji. Do gleb i atmosfery może przedostać się nie więcej niż kilka kilogramów paliwa. Wszystkie urządzenia stacja podlegają bezpośredniemu nadzorowi UDT i systematycznie są sprawdzane i kontrolowane. 4/ Ewentualne warianty przedsięwzięcia Nie przewiduje się rozwiązań wariantowych gdyż: Brak do dyspozycji innych działek budowlanych pozostających we władaniu Inwestora Przewidywane rozwiązania techniczne i technologiczne dla przedmiotowej inwestycji są na najwyższym poziomie w skali kraju, gwarantując najmniejsze z możliwych ingerowanie w stan środowiska naturalnego.
5/ Przewidywanie ilości wykorzystania wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii W oparciu o analizę istniejące obiekty tego typu na terenie kraju można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć iż stacja paliw płynnych z budynkiem stacji docelowo będzie wytwarzała i zużywała: 6/ Rozwiązania chroniące środowisko Dla ochrony środowiska przed niekorzystnym oddziaływaniem stacji paliw, jak również przeciwdziałania możliwości wystąpienia awarii przewiduje się następujące rozwiązania i zabezpieczenia: - magazynowanie ON i benzyn w szczelnym dwupłaszczowym zbiorniku podziemnym, zabezpieczonym antykorozyjnie w najlepszy dostępny na rynku sposób 7/Rodzaj i przewidywane ilości wprowadzających do środowiska substancji lub energii przy zastosowanych rozwiązaniach chroniących środowisko. W związku z eksploatacją stacji paliw płynnych przewiduje się wprowadzenie do następujących rodzajów i ilości zanieczyszczeń: Do powietrza - węglowodorów aromatycznych około 3,0 l w skali roku - węglowodorów alifatycznych około 4,5 l w skali roku
- podczyszczone w separatorze ścieki technologiczne średnio około 1,0 m3 w skali miesiąca 8/ Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko Stacja paliw płynnych nie będzie generowała zagrożenia dal środowiska o zasięgu transgranicznym. 9/ Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. nr 92 poz. 880 z późniejszymi zmianami /znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia Zgodnie z Ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody formami ochrony przyrody są: - parki narodowe, - rezerwaty przyrody, - parki krajobrazowe, - obszary chronionego krajobrazu, - obszary Natura 2000, - pomniki przyrody, - stanowisko dokumentacyjne, - użytki ekologiczne, - zespoły przyrodniczo – krajobrazowe, - ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów. W bezpośrednim otoczeniu przedsięwzięcia nie ma żadnego z w/w obszarów i obiektów. Projektowana inwestycja nie leży w granicach żadnego z obszarów Natura 2000. Najbliżej projektowanej inwestycji znajdują się obszary Natura 2000 – przełom Wisły w Małopolsce (PLH060045), Małopolski Przełom Wisły (PLB140006) oraz ,, Dolina Kamiennej’’ Nie przewiduje się żadnych negatywnych oddziaływań wynikających z realizacji inwestycji. Planowane przedsięwzięcie nie zagraża w żaden sposób proponowanemu obszarowi Natura 2000, a także nie oddziałuje na cenne siedliska tego obszaru.
U Z A S A D N I E N I E Postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia p.n „Rozbudowa istniejącej stacji LPG o stację paliw płynnych ,realizowanej na działce nr ewid.2300,położonej w miejscowości Tarłów”. Zgodnie z §3 ust.1 pkt.35 Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U.Nr257,poz2573 z póżn.zm ) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do do inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska ,dla którego obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany . Z uwagi na powyższe zgodnie z art.64 ust 1pkt.2 Ustawy z dnia 3 pażdziernika 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie ,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.Nr199 poz.1227 z 2008 ) Wójt Gminy Tarłów wystąpił do : 1/ Starosty Opatowskiego w Opatowie 2/ Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w zadania . Wymienione organy : 1/Starosta Opatowski –pismem R.Oś.II.7633/30/2009/AK stwierdził,brak wymogu przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nie zachodzi konieczność sporządzenia raportu. 2/Państwowy Powiatowy inspektor Sanitarny w Opatowie uznał za konieczne sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko . Wójt Gminy kierując się charakterem danego przedsięwzięcia oraz możliwością jego oddziaływania na środowisko i ludzi uznał ,że sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest wymagane.
Charakterystyka przedsięwzięcia
• Rodzaj przedsięwzięcia Planowane przedsięwzięcie to stacja paliw płynnych z niezbędna infrastrukturą towarzyszącą. Przedsięwzięcie to obejmuje w swoim zakresie wybudowanie takich obiektów, budowli i instalacji jak: a/ stacji paliw płynnych w skład której wejdzie: • jeden podziemny dwupłaszczowy, trzykomorowy zbiorniki na paliwa ciekłe o pojemności 20 m3 • separator oleju • studnia wody oczyszczonej /chwytna/ • szczelne płyty żelbetowe pod stanowiskiem wydawania pali i rozładunku autocysterny • odwodnienia liniowe z kolektorami odpływowymi • zadaszenie nad dystrybutorami – istniejące dostosowane do obowiązujących przepisów • stanowisko zlewcze • maszt oddechowy • dystrybutor paliw typu Perto MULTI 3-6/2N z VRS i szczelną wanną pod częścią hydrauliczną dystrybutora • hydrauliczna instalacja technologiczna stacji • elektroenergetyczna instalacja stacji • elektroniczny pomiar paliwa w komorach zbiornika systemu OPW
• Skala przedsięwzięcia Projektowane przedsięwzięcie obejmuje w swoim zakresie powierzchniowym obszar około 300 m2. Obiekty kubaturowe typu: zbiornik, stanowisko zlewcze, maszt oddechowy i podziemne instalacje technologiczne należy zakwalifikować do budowli niedużych w znaczeniu rozmiarów przestrzennych. Zakres oddziaływania projektowanego przedsięwzięcia w formie emisji zanieczyszczeń do środowiska z uwagi na zastosowane systemy zabezpieczeń, o których mowa w niniejszym opracowaniu, jest również mocno ograniczony. Stąd należy przyjąć, że skala planowanego przedsięwzięcia na charakter typowo lokalnego oddziaływania, a jej wielkość jest nieduża.
• Usytuowanie przedsięwzięcia Zadanie inwestycyjne po tytułem budowa stacji paliw płynnych ze zbiornikiem trzykomorowym, dwupłaszczowymi podziemnymi na paliwa ciekłe o łącznej pojemności 20 m3 usytuowane będą na działce budowlanej nr 2300 w miejscowości Tarłów, Oś. Leśna 1 i stanowić będzie dopełnienie funkcji obsługi drogi krajowej i lokalnej społeczności w oczekiwane usługi z zakresu paliw płynnych północnej i wschodniej części Gminy Tarłów. Teren na którym przewiduje się zlokalizować stację paliw znajduje się przy lokalnej drodze gminnej. Przedmiotowa działka budowlana o nr ewidencyjnym jak wyżej o łącznej powierzchni około 1.400 m2 stanowi własność Państwa Doroty i Tomasza Zaciera. Zbiornik na paliwa ciekłe zlokalizowany będzie - 3,0 m od granicy działki od strony zachodniej - 3,0 m od zbiorników z gazem propan butan - 20,0 m od granicy działki od stromy południowej – drogi lokalnej - 21,5 m od budynku stacji - 25,0 m od najbliższego budynku mieszkalnego
Lokalizacja stacji paliw płynnych na działce jak wyżej jest zgodna z przepisami obowiązującego prawa oraz zapisami nieobowiązującego miejscowego planu przestrzennego zagospodarowania terenu. W bezpośrednim sąsiedztwie nie ma również obiektów mieszkalnych na które projektowane obiekty mogą oddziaływać z bliższej odległości niż istniejący już ruch kołowy na lokalnych drogach publicznych. Stąd oddziaływanie stacji na klimat akustyczny środowiska będzie w znaczący sposób redukowane przez potencjalnie większe źródła hałasu emitowane przez ruch na drogach publicznych. Lokalizacja stacji obok ważnej drogi komunikacyjnej, gdzie lokalizacja innej działalności gospodarczej ma ograniczone zastosowanie jest przedsięwzięciem słusznym i trafnym. Kumulacja potencjalnych zagrożeń na sąsiednich ze sobą obszarach terenu zmniejsza ich ewentualne negatywne oddziaływanie na środowisko lokalne.
KARTA INFORMACYJNA PRZEDSIĘWCIĘCIA
rozbudowy istniejącej stacji LPG o stację paliw płynnych z niezbędna infrastrukturą towarzyszącą.
1/ Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia.
• Rodzaj przedsięwzięcia Planowane przedsięwzięcie to stacja paliw płynnych z niezbędna infrastrukturą towarzyszącą. Przedsięwzięcie to obejmuje w swoim zakresie wybudowanie takich obiektów, budowli i instalacji jak: a/ stacji paliw płynnych w skład której wejdzie: • jeden podziemny dwupłaszczowy, trzykomorowy zbiorniki na paliwa ciekłe o pojemności 20 m3 • separator oleju • studnia wody oczyszczonej /chwytna/ • szczelne płyty żelbetowe pod stanowiskiem wydawania pali i rozładunku autocysterny • odwodnienia liniowe z kolektorami odpływowymi • zadaszenie nad dystrybutorami – istniejące dostosowane do obowiązujących przepisów • stanowisko zlewcze • maszt oddechowy • dystrybutor paliw typu Perto MULTI 3-6/2N z VRS i szczelną wanną pod częścią hydrauliczną dystrybutora • hydrauliczna instalacja technologiczna stacji • elektroenergetyczna instalacja stacji • elektroniczny pomiar paliwa w komorach zbiornika systemu OPW
• Skala przedsięwzięcia Projektowane przedsięwzięcie obejmuje w swoim zakresie powierzchniowym obszar około 300 m2. Obiekty kubaturowe typu: zbiornik, stanowisko zlewcze, maszt oddechowy i podziemne instalacje technologiczne należy zakwalifikować do budowli niedużych w znaczeniu rozmiarów przestrzennych. Zakres oddziaływania projektowanego przedsięwzięcia w formie emisji zanieczyszczeń do środowiska z uwagi na zastosowane systemy zabezpieczeń,
• Usytuowanie przedsięwzięcia Zadanie inwestycyjne po tytułem budowa stacji paliw płynnych ze zbiornikiem trzykomorowym, dwupłaszczowymi podziemnymi na paliwa ciekłe o łącznej pojemności 20 m3 usytuowane będą na działce budowlanej nr 2300 Zbiornik na paliwa ciekłe zlokalizowany będzie pod powierzchnią ziemi w odległości; - 3,0 m od granicy działki od strony zachodniej - 3,0 m od zbiorników z gazem propan butan - 20,0 m od granicy działki od stromy południowej – drogi lokalnej - 21,5 m od budynku stacji - 25,0 m od najbliższego budynku mieszkalnego
Lokalizacja stacji paliw płynnych na działce jak wyżej jest zgodna z przepisami obowiązującego prawa oraz zapisami nieobowiązującego miejscowego planu przestrzennego zagospodarowania terenu. W bezpośrednim sąsiedztwie nie ma również obiektów mieszkalnych na które projektowane obiekty mogą oddziaływać z bliższej odległości niż istniejący już ruch kołowy na lokalnych drogach publicznych. Stąd oddziaływanie stacji na klimat akustyczny środowiska będzie w znaczący sposób redukowane przez potencjalnie większe źródła hałasu emitowane przez ruch na drogach publicznych. Lokalizacja stacji obok ważnej drogi komunikacyjnej, gdzie lokalizacja innej działalności gospodarczej ma ograniczone zastosowanie jest przedsięwzięciem słusznym i trafnym. Kumulacja potencjalnych zagrożeń na sąsiednich ze sobą obszarach terenu zmniejsza ich ewentualne negatywne oddziaływanie na środowisko lokalne.
2/ Wielkość powierzchni zajmowanej nieruchomości, wielkość obiektu budowlanego oraz dotychczasowy sposób wykorzystania nieruchomości i pokryciu szata roślinna.
• Wielkość powierzchni zajmowanej nieruchomości Całkowita powierzchnia działki nr 2300 to 1.386 m2 . Pod przedmiotowe zadanie inwestycyjne przewiduje się wykorzystać około 150,0 m2. Obiektami kubaturowymi, drogami wewnętrznymi, chodnikami i parkingami zabudowana jest w sposób trwały powierzchnia około 800,0 m2 powierzchni działki.
• Wielkość projektowanych budowli Przewiduje się zlokalizować na przedmiotowej działce; - zbiornik podziemny o wymiarach 7,5 m i średnicy 2,0 m. - maszt oddechowy o wymiarach 0,7 m x 0,2 m i wysokości 4,0 m - stanowisko zlewcze o wymiarach 1,2m x 0,6 x 0,6 m - separator substancji ropopochodnych o wymiarach 2,5 m i średnicy 1,5 m - studnie chłonną o wymiarach – kręgi o średnicy 1,5m i całkowitej wysokości studni 3,0 m
• Dotychczasowy sposób wykorzystania nieruchomości i pokrycia szatą roślinną. Przewidziana do gospodarczego wykorzystania w/w działa w chwili obecnej zagospodarowana jest pod działalności detalicznej dystrybucji gazu propan butan oraz myjnię samochodową jednostanowiskową. Na działce zlokalizowano budynek stacji oraz pełną infrastrukturę techniczna niezbędną funkcjonowania stacji LPG i myjni samochodowej. Szata roślinna porastająca przedmiotowe nieruchomości to głównie rośliny trawiaste, krzewy ozdobne i pojedyncze drzewa.
3/ Rodzaj technologii Stacja paliw w swoim założeniu projektowym ma służyć do tankowania zbiorników samochodów paliwami ciekłymi. Proces tankowania samochodów polega na połączeniu elastycznego ciśnieniowego przewodu dystrybutora z instalacją tankowanego samochodu i uruchomieniu pompy ssąco tłoczącej. Podczas napełniania baków samochodów benzynami przewidziano odsysanie par benzyn i kierowanie ich ponownie do zbiorników magazynowych. Po napełnieniu samochodu do żądanej wartości następuje wyłączenie pompy i rozłączenie elementów współpracujących ze sobą. W czasie tej operacji do atmosfery uwalnia się niewielka ilość par benzyn. Przy napełnianiu baków samochodów olejem napędowym ilości par są tak znikome, że przepisy prawa nie nakazują nawet odsysania ich . Przeciętnie na dobę operacja ta powtarzana jest około 30 razy. W bardzo podobny sposób prowadzona jest operacja napełniania zbiorników magazynowych stacji. Podczas tej czynności również uwalnia się niewielka ilość par benzyn.. Pary benzyny podczas napełniania komór zbiornika kierowane są odrębnym przewodem do przestrzeni gazowej autocysterny. Cały układ napełniania zbiorników magazynowych kontrolowany jest przez elektroniczne urządzenia zabezpieczające oraz hydrauliczny zawór przepełnieniowy. Operacja napełniania zbiorników magazynowych przeprowadzona jest średnio raz w tygodniu. Możliwości rozszczelnienia się tych układów w procesie normalnej pracy stacji są bardzo bliskie zera. Znacząca awaria na tych urządzeniach jest możliwa tylko w wyniku świadomego działania człowieka lub bezpośredniego rozbicia przypadkowego dystrybutora lub autocysterny przez inny pojazd samochodowy. Każda inna możliwa do przewidzenia - awaria - zawsze będzie możliwa do szybkiego opanowania przez obsługę stacji. Do gleb i atmosfery może przedostać się nie więcej niż kilka kilogramów paliwa. Wszystkie urządzenia stacji podlegają bezpośredniemu nadzorowi UDT i systematycznie są sprawdzane i kontrolowane.
4/ Ewentualne warianty przedsięwzięcia Nie przewiduje się rozwiązań wariantowych gdyż: ● brak do dyspozycji innych działek budowlanych pozostających we władaniu Inwestora ● brak innych wskazań lokalizacyjnych wynikających z obowiązującego prawa lokalnego /gminnego/ ● lokalizacja stacji na działce 2300 nie narusza obowiązujących przepisów prawa, nie wpływa negatywnie /ponad ustalone standardy/ na stan środowiska poza granicami działki Przewidywane rozwiązania techniczne i technologiczne dla przedmiotowej inwestycji są na najwyższym poziomie w skali kraju, gwarantując najmniejsze z możliwych ingerowanie w stan środowiska naturalnego. Budowa stacji paliw na tym terenie będzie uzupełnieniem istniejącej luki z zakresu paliw płynnych bardzo potrzebnych dla lokalnej społeczności. Przedstawienie rozwiązań alternatywnych dla tego przedsięwzięcia jest trudne do uzasadnienia bo praktycznie każde z nich będzie mniej korzystne w szczególności z punktu widzenia ochrony środowiska. Ze względu na rzeczywiste potrzeby społeczności lokalnej z zakresu paliw płynnych rezygnacja z tego przedsięwzięcia jest nieuzasadniona zarówno ze względów ekonomicznych jak społecznych. Współczesny stan wiedzy pozwala na zastosowanie takich rozwiązań technologicznych i technicznych które dają gwarancję, że planowana do budowy stacja paliw z infrastrukturą oraz jej eksploatacja nie będą miały znaczącego negatywnego wpływu na stan środowiska w tym rejonie.
5/ Przewidywane ilości wykorzystania wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii W oparciu o analizę istniejące obiekty tego typu na terenie kraju można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć iż stacja paliw płynnych z budynkiem stacji docelowo będzie wytwarzała i zużywała: - Wody pitnej z miejscowego wodociągu 500 l na dobę - Ścieków komunalnych w ilości około 450 l na dobę gromadzone w szczelnym zbiorniku bezodpływowym i okresowo przekazywane do oczyszczalni ścieków - Ścieków technologicznych z szczelnych płyt żelbetowych /roztworu wodnego/ zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi średnio miesięcznie w ilości około 1000 l. kierowanych do separatora substancji ropopochodnych i po podczyszczeniu spływających do studni chłonnej i dalej do gruntu - Odpady stałe komunalne w ilości około 10 kg na dobę przekazywane na wysypisko śmieci - Energia elektryczna w ilości około 800 kWh w skali miesięcznej. - Energii cieplnej wytworzonej z gazu propan butan i energii elektrycznej około1,2 MJ w skali jednego miesiąca
6/ Rozwiązania chroniące środowisko Dla ochrony środowiska przed niekorzystnym oddziaływaniem stacji paliw, jak również przeciwdziałania możliwości wystąpienia awarii przewiduje się następujące rozwiązania i zabezpieczenia: - magazynowanie ON i benzyn w szczelnym dwupłaszczowym zbiorniku podziemnym, zabezpieczony antykorozyjnie w najlepszy dostępny na rynku sposób - wyposażenie zbiornika w zawory oddechowe ograniczające emitowanie par do otoczenia - zastosowanie osprzętu elektronicznego umożliwiającego stały i precyzyjny pomiar ilości produktu w zbiorniku z pomieszczenia obsługi stacji, - zastosowanie stałego elektronicznego pomiaru szczelności zbiornika, - zastosowanie szczelnych nawierzchni we wszystkich miejscach, w których możliwe jest rozlanie oleju napędowego i benzyn - wyposażenie zbiornika w zawory uniemożliwiające jego przepełnienie w czasie napełniania, - odprowadzenie zanieczyszczeń powierzchniowych z obszaru podjazdu pod dystrybutor, stanowisko zlewcze do separatora oleju i dalej po podczyszczeniu do studni chłonnej, - zastosowanie dystrybutora z VRS odprowadzającego opary przy tankowaniu pojazdów do zbiornika magazynowego. - wyposażenie zbiornika i stanowiska zlewczego w wahadło gazowe – uruchamiane podczas jego napełniania - wypaszenie części hydraulicznej dystrybutora paliwowego w szczelną wannę uniemożliwiającą wycieki oleju do gruntu podczas prac konserwacyjnych - zastosowanie na przewody zlewcze i ssawne ciągłych /jednolitych/ rury z tworzywa sztucznego typu „Petrol-Line”
7/ Rodzaj i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowanych rozwiązaniach chroniących środowisko. W związku z eksploatacją stacji paliw płynnych przewiduje się wprowadzenie do środowiska następujących rodzajów i ilości zanieczyszczeń: ● do powietrza - węglowodorów aromatycznych około 3,0 l w skali roku - węglowodorów alifatycznych około 4,5 l w skali roku ● do ziemi - podczyszczone w separatorze ścieki technologiczne średnio około 1,0 m3 w skali miesiąca
8/ Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko Stacja paliw płynnych nie będzie generowała zagrożenia dla środowiska o zasięgu transgranicznym
9/ Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. nr 92 poz. 880 z późniejszymi zmianami/ znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia . Zgodnie z Ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody formami ochrony przyrody są: - parki narodowe, - rezerwaty przyrody, - parki krajobrazowe, - obszary chronionego krajobrazu, - obszary Natura 2000, - pomniki przyrody, - stanowiska dokumentacyjne, - użytki ekologiczne, - zespoły przyrodniczo – krajobrazowe, - ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów. W bezpośrednim otoczeniu przedsięwzięcia nie ma żadnego z w/w obszarów i obiektów. Projektowana inwestycja nie leży w granicach żadnego z obszarów Natura 2000. Najbliżej projektowanej inwestycji znajdują się obszary Natura 2000 – Przełom Wisły w Małopolsce (PLH060045), Małopolski Przełom Wisły (PLB140006) oraz „Dolina Kamiennej”. Nie przewiduje się żadnych negatywnych oddziaływań wynikających z realizacji inwestycji. Planowane przedsięwzięcie nie zagraża w żaden sposób proponowanemu obszarowi Natura 2000, a także nie oddziałuje na cenne siedliska tego obszaru
Miejscowość : Podpis wnioskodawcy:
|
|
informacje udostępnił: | Zbigniew Główka |
data udostępnienia: 2009-11-27 20:31:48 | |
ostatnia modyfikacja: Zbigniew Główka 2009-11-27 21:53:58 » |