Tarłów.dn.2012.04.03 RRB.7331.1.2012
D E C Y Z J A O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art.71 ust.2 ust.2pkt.2,art75ust.1pkt4,art82 i art. 85ust.1Ustawy z dnia 3 października 2008r.o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie ,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. z 2008r,Nr199,poz.1227 ze zm./,§3 ust1pkt65 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r w sprawie określenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 213,poz.1397 z 2010 r/oraz art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku .kodeks postępowania administracyjnego /tekst jednolity Dz. U. z 2000r, Nr98,poz.1071 ze zm./, po rozpatrzeniu wniosku mgr art. Jerzego Godlewskiego reprezentującego Biuro Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej i Rolnictwa „BIPROMEL” sp. z o. o ul. Instalatorów 9;02-237 Warszawa ,działającego z upoważnienia Świętokrzyskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Kielcach ;ul. Witosa 86;25-561 Kielce w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko w obszarze Natura 2000 polegającego na „Rozbudowie lewego wału rzeki Wisły zad. Dorotka –Leśne Chałupy w km 2+550÷3+460,3+600÷5+000”gm.Tarłów,woj.,świętokrzyskie „ i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oddziaływania na środowisko Ustalam Środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie lewego wału rzeki Wisły zad. Dorotka –Leśne Chałupy w km 2+550÷3+460,3+600÷5+000” gm. Tarłów, woj. świętokrzyskie i jednocześnie I. Określam : 1.Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia 1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia . Przedsięwzięcie będzie polegało na rozbudowie lewego wału rzeki Wisły zad. Dorotka –Leśne Chałupy .Przedmiotowy wał przeciwpowodziowy położony jest na gruntach wsi Dorotka ( nr 1879/1),Leśne Chałupy ( dz .nr 256 ) i Ciszyca Górna ( dz .nr 553 ) .Istniejący wał w całej długości wymaga uszczelnienia korpusu i podłoża oraz podwyższenia korony średnio o art.0.5m.Całkowita powierzchnia chronionej przed powodzią doliny wynosi 1630 ha. Przedmiotowy wał przeciwpowodziowy stanowi zdarniony nasyp o długości art.2,5 km i szerokości podstawy 20+25m .Na odcinku tym zlokalizowane zostały 4 przejazdy wałowe (rampy) i 4 podjazdy na wał. Istniejący wał zbudowany jest ze ze słabo zagęszczonych piasków i pyłów w związku z czym wymaga uszczelnienia oraz podwyższenia korony średnio o art.0.5m,wykonania drogi powodziowej wzdłuż odpowietrznej skarpy wału na części działek przewidzianych do wykupu od osób prywatnych oraz pasa technologicznego po stronie odwodnej. Ponadto przewidziano przebudowę istniejących przejazdów wałowych. Proponowana technologia uszczelnienia przewiduje wykonanie ekranu wodoszczelnego (betonitowo- cementowego) z korony wału. Od strony międzywala pas przylegający do wału oddzielony jest od pozostałej części i głównego nurtu Wisły starym koryciskiem, które dodatkowo ma liczne płytsze odgałęzienia .Teren ten jest zadrzewiony i zakrzewiony ,a w obniżeni ach występuje roślinność szuwarowa. Wśród drzew dominuje wierzba biała i topola biała. Stare korycisko posiada połączenia z głównym korytem i poziom wody w nim zależy od stanów w Wiśle. Od strony zawala oprócz terenów zabudowanych kilku miejscowości ,na obszarze Doliny Ciszyckiej dominują grunty użytkowane rolniczo. Znaczna część terenu wykorzystywana jest do upraw gruntowych ,sadów i jagodników. Użytki zielone występują tylko w niższych partiach terenu. Jako baza pastwiskowa wykorzystywany jest rozległy obszar międzywala. W wyniku realizacji przedsięwzięcia mogą wystąpić trwałe zmiany stosunków wodnych nie tylko na obszarze inwestycji lecz również na gruntach sąsiednich.
2.Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji ,ze szczegółowym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych walorów przyrodniczych ,zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji : a/plac budowy zlokalizować z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni . b/ Zaplecze budowy zlokalizować poza terenami międzywala c/ Pasy robocze na etapie realizacji zaprojektować - po stronie odwodnej szer. do 5 m, - po stronie odpowietrznej szer,do 6m. d/ Upłynnienie suchej masy prowadzić w szczelnych kontenerach ,a w przypadku powstania chwilowego wycieku mieszaniny nieszczelność zlikwidować ,a wyciekła mieszaninę przewieźć na koronę wału celem wbudowania e/ Smary i materiały pędne składować na zapleczu budowy w zabezpieczonych magazynach f/ Transport sprzętu ,materiałów i urobku ziemnego prowadzić po istniejącej sieci dróg publicznych oraz projektowanej drodze przywałowej na zawalu oraz w pasie technologicznym w międzywalu, g/ prowadzić stałą kontrolę stanu technicznego środków transportu i urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy , utrzymywać je w pełnej sprawności celem zminimalizowania poziomu hałasu ,emisji ze spalania paliw; w czasie prac budowlanych ograniczyć jałową pracę silników pojazdów i urządzeń spalinowych. h/ zabezpieczyć środowisko gruntowo- wodne przed przenikaniem zanieczyszczeń z terenu budowy; ewentualne zanieczyszczenia gruntu substancjami ropo chodnymi natychmiast neutralizować sorbentami. i/ prace budowlane ze względu na sąsiedztwo z terenami podlegającymi ochronie akustycznej prowadzić wyłącznie w porze dziennej (600 – 2200) j/ ścieki bytowe powstające w związku z prowadzeniem prac budowlanych gromadzić w przenośnych sanitariatach ,a następnie okresowo wywozić na oczyszczalnię ścieków k/ zarówno na etapie realizacji ,użytkowania lub likwidacji należy zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne ,minimalizować ich ilość ,składować je selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach ,w warunkach zabezpieczających prze przedostaniem się do środka substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór lub ponowne wykorzystanie lub unieszkodliwienie przez odbiorców odpadów ,posiadających stosowne decyzje administracyjne w tym zakresie. l/Materiały tj. piasek ,tłuczeń niezbędny dla realizacji przedsięwzięcia należy pozyskać od przedsiębiorców posiadających stosowne uregulowania formalno-prawne. m/ usunięta warstwę humusu należy składować w pasie bezpośrednio przyległym do obszaru prac tj: w pasach roboczych ,celem ponownego wykorzystania. n/ w km 2+468-3+620 i 4+230-4+330 po stronie odwodnej znajdują się starorzecza na tych odcinkach należy formować skarpę w sposób nienaruszający siedlisk; zdjęty humus składować poza nimi, o/ prace należy wykonać w okresie możliwie najniższych stanów wód ,poza sezonem lęgowym ptaków i okresem rozrodu innych zwierząt. p/usuwanie drzew i krzewów z tereny inwestycji należy przeprowadzić w okresie zimowym. q/drzewa i krzewy rosnące w pobliżu pasa robót należy zabezpieczyć przed uszkodzeniem. r/korpusy wału przykryć warstwą humusu i obsiać mieszanką traw. s/ po zakończeniu robót pas technologiczny (szer. art. 3m) należy zadarnić gatunkami traw rodzimych, natomiast przejazdy wałowe (rampy), tereny przyległe należy po zakończeniu robót uporządkować. 3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13, w szczególności w projekcie budowlanym. Parametry wału przeciwpowodziowego: - szerokość korony- 3,0m; - nachylenie skarp- 1:2, - wysokość : - średnia art. 3,5m; - maksymalna art. 4,3m; - minimalna art. 2,6m. W km 2+468-3+620 i 4+230-4+330 po stronie odwodnej nachylenie skarpy 1:1,7 skarpy na w/w odcinkach umocnić techniczno- biologiczne tj. przed humusowaniem i obsiewem umocnić b) Uszczelnienie: - przesłona bentonitowa- cementowa w koronie wału na głębokości 6,0m; c) Droga powodziowa - szerokość art. 3,0m utwardzona tłuczniem, - pobocza (2×0,5m) zadarnione, - na odcinku 2+485÷3+070, gdzie dotychczas po koronie wału przebiega droga publiczna należy wykonać drogę powodziową o szer. cał. 6,0m łączącą m. Dorotka z m. Leśne Chałupy. d) Przejazdy wałowe: - szerokość art. 4m z czego pas jezdni szer. art. 3m. e) Pas technologiczny od strony międzywala: - szerokość art. 3m 4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenia wystąpienia poważnych awarii:
Nie dotyczy , nie wymagane w sprawie .
5. Wymogi w zakresie ograniczenia trans granicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące trans granicznego oddziaływania na środowisko.
Nie stwierdzam transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz nie stwierdzam konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych-wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994r.- Prawo budowlane.
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 18.09.2009 roku do Urzędu Gminy w Tarłowie wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie lewego wału rzeki Wisły zad .Dorotka –Leśne Chałupy w km2+550÷3+460,3+600÷5+000,gm.Tarłów,woj.świętokrzyskie „ złożony przez Inwestora :Świętokrzyski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Kielcach ,ul. Witosa 86 ,25-561 Kielce Pełnomocnik Inwestora : Biuro Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej i Rolnictwa „BIPROMEL” Sp.z.o.o Adres korespondencyjny pełnomocnika Inwestora : 02-237 Warszawa ul.Instalatorów-9 W związku z tym iż pierwsza wydana przez Wójta Gminy Tarłów Decyzja Nr 1/Ś/2011r z dnia 2011.02.20 o środowiskowych uwarunkowaniach dla w/w przedsięwzięcia została uchylona w całości i przekazana do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji tj Decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach Nr SKO.OŚ-60/1591/46/2011 z dnia 17.06.2011 . Przedmiotowa inwestycja zgodnie z §3 ust 1 pkt 65 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213 poz.1397 z 2010 roku.) zaliczana jest do przedsięwzięć dla których raport może być wymagany. W związku z tym ponownie zgodnie z art. 73 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie ,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach ,oddziaływania na środowisko (Dz.U.Nr 199 ,poz.1227 ze zm) zwanej dalej ustawą ooś, Wójt Gminy w Tarłowie wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia Za strony postępowania w przedmiotowej sprawie organ uznał ,oprócz wnioskodawcy ,podmioty posiadające prawa rzeczowe do nieruchomości ,na których jest realizowane przedsięwzięcie oraz podmioty posiadające prawa rzeczowe do działek sąsiednich tzn .graniczących z tymi nieruchomościami . Na podstawie art.10§1 KPA zapewniono stronom czynny udział w postępowaniu na każdym etapie i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów . Ponieważ liczba stron postępowania przekracza 20,zastosowano art.74 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o ochronie środowiska i strony postępowania powiadomiono o etapach jego realizacji poprzez podanie informacji do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Urzędu Gminy Tarłów ,oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowościach realizowanej inwestycji -zawiadamiając strony postępowania o planowanym przedsięwzięciu oraz o możliwości zapoznania się ze złożonymi materiałami i składania uwag i wniosków w terminie 21 dni od daty podania informacji do wiadomości. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski .Działając na podstawie art.64ust.1ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie ,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.U z 2008 r nr 199 poz.1227/ W dniu 16.08.2011r Wójt Gminy Tarłów wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opatowie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko , jak również poinformowano w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska Postanowieniem Nr WOO-II.4240.298.2011.PW.1 z dnia 2011.09.09 ( data wpływu do Urzędu 15.09.2011 r) stwierdził ,że dla przedsięwzięcia pod nazwa Rozbudowa lewego wału rzeki Wisły zad. Dorotka –Leśne Chałupy w km 2+550÷3+460,3+600÷5+000 ,gmina Tarłów istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko . Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opatowie Opinią Sanitarną Nr SE.V-4470/14/JN/11 z dnia 2011.09.01 (data wpływu do Urzędu 02.09.2001 r) uznał, że dla przedsięwzięcia p.n „Rozbudowa lewego wału rzeki Wisły zad. Dorotka -Leśne Chałupy w km 2+550÷3+460,3+600÷5+000,gm.Tarłów,woj..świętokrzyskie „istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z powyższym Wójt Gminy Tarłów działając na podstawie art.63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie , udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U.z 2008 ,Nr 199 poz.1227 / nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko Postanowieniem znak :GTK.OŚ/7332/1/2011 z dnia 12.09.2011 roku oraz Postanowienie prostujące Nr GTK/OŚ/7332/2/2011 z dnia 20.09.2011. W związku z tym iż pełnomocnik tj Biuro Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej ”.BIPROMEL „ działający z upoważnienia Świętokrzyskiego Zarządu Urządzeń i Melioracji Wodnych przedłożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia w/w na etapie wcześniejszego postępowania tj w 2009 roku , dlatego też Wójt Gminy pismem z dnia 29.09.2011r zwrócił się z zapytaniem o zajęcie stanowiska w sprawie aktualności raportu. Biuro Studiów i Projektów „BIPROMEL” Spółka z o.o udzieliło pisemnej informacji ,że opracowany w 2009 roku raport o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowej inwestycji pozostaje nadal aktualny i jest zgodny z przepisami (Rozporządzenie Rady Ministrów z 09.11.2010-Dz.U.Nr 213 poz.1397 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ). Dlatego tez Wójt Gminy Tarłów wystąpił do : Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opatowie o uzgodnienie warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia przedkładając : - wniosek mgr inż. Jerzego Godlewskiego reprezentującego Biuro Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej i Rolnictwa „BIPROMEL” sp.z.o.o ul.Instalatorów 9 ; 02-237 Warszawa, działającego z upoważnienia Świętokrzyskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Kielcach ul.Witosa -86,25561 Kielce o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach , - kopie map ewidencyjnych obejmujących teren inwestycji - raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko opracowany przez Biuro Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej Rolnictwa „BIPROMEL” Spółka zo.o - informację o braku Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Pprzestrzennego Gminy Tarłów Planowane przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgo dnie Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku § 3 pkt.11 ust.65 –Dz.U.Nr 213 z 2010.roku Planowane przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę lewego wału rzeki Wisły zad.Dorotka -Leśne Chałupy w km 2+550÷3+460,3+600÷5+000 stanowi fragment obwałowania Doliny Ciszyckiej o ogólnej powierzchni 1630 ha. Dolina ta od północy chroniona jest wałem rzeki Kamiennej ,który na długości 3,8km leży na terenie woj. mazowieckiego.Dolny odcinek wału kamiennej łączy się z wałem Wisły i jako lewy wał Wisły dochodzi do wysoczyzny na gruntach m. Dorotka (km 2+476).Wały Wisły w tym rejonie zostały dostosowane do wymagań II klasy budowli hydrotechnicznych w oparciu o Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz.U.Nr86 poz.579) Odcinek wału objęty przedmiotowym wnioskiem jest budowlą ziemną o parametrach: - szerokość korony ; -średnia ok.3.43 m; - maksymalna ok.4.85m; - minimalna ok.2.44m - nachylenie skarp: Odwodnej (średnie 1:2,05;maksymalne 1:2,97 i minimalne 1:1,47) Odpowietrznej ( średnie 1:2,18; maksymalne 1:3,08 i minimalne 1:1,58) Wysokość : - średnia ok.3,45m -maksymalna ok.4,30m; -minimalna ok.2,65 m. Teren inwestycyjny oraz jego sąsiedztwo stanowią : Międzywale – szerokość od 300 do 1900m.W najszerszej części w rejonie miejscowości Dorotka tylko pas przykorytowy Wisły i pas związany z boczna odnoga (stare Wiślisko) są zadrzewione zaś pas środkowy stanowią użytki zielone i częściowo i częściowo grunty orne. Pas przylegający do inwestycji charakteryzuje się występowaniem licznych obniżeń terenowych oraz odnóg starego Koryciska. Są to w większości małe działki rolników indywidualnych porośnięte w przeważającej części przez roślinność drzewiastą.. Są to zbiorowiska topolowo wierzbowe z podszytym drenia ,trzmieliny i czeremchy zwyczajnej. Na działkach będących ze władaniu RZGW dominuje drzewostan wierzbowy. Zawale – tereny o żyznych glebach madowych stanowiących typowy rolniczy teren z zabudowaniami skupionymi wzdłuż ważniejszych dróg lokalnych ,duża ilość zabudowań jest również rozrzucona wśród gruntów rolnych. Teren chroniony przed powodzią stanowi rozległa ,stosunkowo płaską równinę z bardzo licznymi nasadzeniami drzew owocowych.Na coraz większą skalę zakładane są jagodniki .Grunty orne w znacznej mierze wykorzystywane są do do produkcji warzyw. Wystepujące na tym terenie użytki zielone zlokalizowane są głównie wzdłuż nieregularnie rozmieszczonych. Ponadto zakres przedmiotowej inwestycji obejmuje : -budowę drogi przywałowej w celu umożliwienia dojazdu do wału w czasie zagrożenia powodziowego i sprzętu do jego konserwacji .Droga ta przebiegać będzie wzdłuż odpowietrznej stopy wału ,szerokość 4,0m z czego pas środkowy (szer.3.0m) umocniony zostanie tłuczniem ,a pasy poboczy (2x0,5m) zadarnione. Od km 2+485 do km 3+070 wystepuje gruntowy pas komunikacyjny ,który kończy się ślepo w km 3+250.W km 3+710 od terenów zadrzewionych zaczyna się droga przywałowa ,która dochodzi do podjazdu w km 3+865.Od przejazdu w km 4+425 do końca odcinka objętego projektem przebiega u podstawy skarpy odwodnej użytkowana droga gruntowa. Jak wynika z powyższego tylko na 36% (933m) objętego projektem odcinka istnieje obecnie możliwość komunikacji wzdłuż odwodniej strony wału. - na odcinku przedmiotowego wału przeciwpowodziowego usytuowane są 4 przejazdy przez wał i zjazdy. Uwzględniając podwyższenie wału i rozbudowę korpusu a także zmianę warunków komunikacyjnych wymagały one będą przebudowy. Przejazdy wałowe zostały zaprojektowane o szer.4m,z czego pas jezdny (szer.3m) umocniony płytami żelbetowymi.:
Międzywale – szerokość od 300 do 1900m.W najszerszej części w rejonie miejscowości Dorotka tylko pas przykorytowy Wisły i pas związany z boczna odnoga (stare Wiślisko) są zadrzewione zaś pas środkowy stanowią użytki zielone i częściowo i częściowo grunty orne. Pas przylegający do inwestycji charakteryzuje się występowaniem licznych obniżeń terenowych oraz odnóg starego Koryciska. Są to w większości małe działki rolników indywidualnych porośnięte w przeważającej części przez roślinność drzewiastą. Są to zbiorowiska topolowo wierzbowe z podszytym drenia ,trzmieliny i czeremchy zwyczajnej. Na działkach będących ze władaniu RZGW dominuje drzewostan wierzbowy. Zawale – tereny o żyznych glebach madowych stanowiących typowy rolniczy teren z zabudowaniami skupionymi wzdłuż ważniejszych dróg lokalnych ,duża ilość zabudowań jest również rozrzucona wśród gruntów rolnych. Teren chroniony przed powodzią stanowi rozległa ,stosunkowo płaską równinę z bardzo licznymi nasadzeniami drzew owocowych .Na coraz większą skalę zakładane są jagodniki .Grunty orne w znacznej mierze wykorzystywane są do do produkcji warzyw. Występujące na tym terenie użytki zielone zlokalizowane są głównie wzdłuż nieregularnie rozmieszczonych. Ponadto zakres przedmiotowej inwestycji obejmuje : -budowę drogi przywałowej w celu umożliwienia dojazdu do wału w czasie zagrożenia powodziowego i sprzętu do jego konserwacji .Droga ta przebiegać będzie wzdłuż odpowietrznej stopy wału ,szerokość 4,0m z czego pas środkowy (szer.3.0m) umocniony zostanie tłuczniem ,a pasy poboczy (2x0,5m) zadarnione. Od km 2+485 do km 3+070 wystepuje gruntowy pas komunikacyjny ,który kończy się ślepo w km 3+250.W km 3+710 od terenów zadrzewionych zaczyna się droga przywałowa ,która dochodzi do podjazdu w km 3+865.Od przejazdu w km 4+425 do końca odcinka objętego projektem przebiega u podstawy skarpy odwodnej użytkowana droga gruntowa. Jak wynika z powyższego tylko na 36% (933m) objętego projektem odcinka istnieje obecnie możliwość komunikacji wzdłuż odwodniej strony wału. - na odcinku przedmiotowego wału przeciwpowodziowego usytuowane są 4 przejazdy przez wał i zjazdy. Uwzględniając podwyższenie wału i rozbudowę korpusu a także zmianę warunków komunikacyjnych wymagały one będą przebudowy. Przejazdy wałowe zostały zaprojektowane o szer.4m,z czego pas jezdny (szer.3m) umocniony płytami żelbetowymi.: Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do środowiska .Oddziaływanie projektowanej inwestycji na krajobraz ,rzeźbę i pokrycie terenu będzie niewielkie ,gdyż nie przewiduje się zmian trasy istniejącego nasypu. Wał w stanie istniejącym i po rozbudowie pozostanie budowlą ziemną porośniętą roślinnością trawiastą. Przedmiotowy odcinek wału poddany zabezpieczeniu jest obiektem istniejącym i trwałym elementem rzeźby terenu. Oddziaływanie inwestycji będzie dotyczyło okresu jej realizacji. Po jej zakończeniu wyraźnej poprawie ulegnie stopień zabezpieczenia przeciwpowodziowego i eksploatacji ,a także wizualny obraz budowli. Oddziaływanie na ludzi będzie związane z emisją hałasu związana z ruchem pojazdów na etapie realizacji przedsięwzięcia i będzie mało uciążliwe. Minimalizacje negatywnego oddziaływania na środowisko związanego z wycinką drzew poprzez montaż 200szt skrzynek lęgowych pod nadzorem specjalisty ornitologa ( w tym 90 skrzynek Typu „A”i „A-1” ,90 szt typu „B”, 15 szt dużych dla puszczyków ,gągołów i traczy oraz 5 szt typu „D” dla dudka. Biorąc pod uwagę analizę wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko oraz informację ,iż w ramach wycinki przewiduje się usunięcie 1016 szt drzew( z czego ok.71% stanowią drzewa o średnicy do 15 cm ) wyrastających z 75 pni o wysokości do 130 cm nie stwierdzono konieczności nałożenia takiego warunku. Ponadto zgodnie z biologią gatunków ptaków będących przedmiotem ochrony w obszarze Natura 2000 Małopolski przełom Wisły głównym środowiskiem ich bytowania jest koryto rzeki i jego bezpośrednie otoczenie. ŚZMiUW w Kielcach planuje zrealizować również przedsięwzięcie pn”Rozbudowa lewego wału rzeki Wisły zad. Maruszów- Nowe w km 5+5810+800,gm.Ożarów,woj.świętokrzyskie .Zadanie to dotyczy tego samego wału. Nawet gdyby te inwestycje realizowane były w tym samym czasie ze względu na różne technologie i inne drogi dojazdowe ,oddziaływanie na środowisko nie kumulowałoby się . Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonym raporcie do realizacji inwestycji materiał potrzebny do realizacji inwestycji pozyskiwany będzie z terenów położonych poza obszarami Natura 2000, ze złóż posiadających koncesję. Zarówno piasek, tłuczeń niezbędny dla realizacji przedsięwzięcia od podmiotów posiadających stosowne uregulowania formalno-prawne w tym zakresie. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do środowiska .Oddziaływanie projektowanej inwestycji na krajobraz ,rzeźbę i pokrycie terenu będzie niewielkie ,gdyż nie przewiduje się zmian trasy istniejącego nasypu. Wał w stanie istniejącym i po rozbudowie pozostanie budowlą ziemną porośniętą roślinnością trawiastą. Przedmiotowy odcinek wału poddany zabezpieczeniu jest obiektem istniejącym i trwałym elementem rzeźby terenu. Oddziaływanie inwestycji będzie dotyczyło okresu jej realizacji. Po jej zakończeniu wyraźnej poprawie ulegnie stopień zabezpieczenia przeciwpowodziowego i eksploatacji ,a także wizualny obraz budowli. Oddziaływanie na ludzi będzie związane z emisją hałasu związana z ruchem pojazdów na etapie realizacji przedsięwzięcia i będzie mało uciążliwe. Minimalizacje negatywnego oddziaływania na środowisko związanego z wycinką drzew poprzez montaż 200szt skrzynek lęgowych pod nadzorem specjalisty ornitologa ( w tym 90 skrzynek Typu „A”i „A-1” ,90 szt typu „B”, 15 szt dużych dla puszczyków ,gągołów i traczy oraz 5 szt typu „D” dla dudka. Biorąc pod uwagę analizę wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko oraz informację ,iż w ramach wycinki przewiduje się usunięcie 1016 szt drzew( z czego ok.71% stanowią drzewa o średnicy do 15 cm ) wyrastających z 75 pni o wysokości do 130 cm nie stwierdzono konieczności nałożenia takiego warunku. Ponadto zgodnie z biologią gatunków ptaków będących przedmiotem ochrony w obszarze Natura 2000 Małopolski przełom Wisły głównym środowiskiem ich bytowania jest koryto rzeki i jego bezpośrednie otoczenie. Natomiast wycinka drzew dokonana poza okresem lęgowym powinna sprawić ,iż ptaki innych gatunków na etapie przylotów po zimie wybiorą w pobliżu inne ,podobne i dogodne miejsca bytowania. Oddziaływanie inwestycji będzie dotyczyło okresu jej realizacji. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do środowiska. Oddziaływanie projektowanej inwestycji na krajobraz, rzeźbę i pokrycie terenu będzie niewielkie, gdyż nie przewiduje się zmian trasy istniejącego nasypu. Wał w stanie istniejącym i po rozbudowie pozostanie budowlą ziemną porośniętą roślinnością trawiastą. W toku postępowania zostały przeanalizowane następujące warianty przedsięwzięcia w różnym stopniu oddziaływujące na środowisko: 2 Wariant I- rozpatrzony na etapie karty informacyjnej przedsięwzięcia polegający na zagęszczeniu gruntu. Ze względu na fakt, iż skuteczne zagęszczenie gruntu możliwe jest tylko przy ich cienkiej warstwie, w celu zastosowania takiej metody wymagane byłoby rozebranie całego wału i ponowne jego odbudowanie. Jest to metoda czasochłonna, energochłonna oraz wymagająca przestrzeni na złożenie gruntu z rozbiórki przed ponownym jej wbudowaniem. Ze względu na uwarunkowania środowiskowe, tj. bliską odległość terenów cennych przyrodniczo i braku możliwości składowania znacznych ilości gruntu, wariant został odrzucony. 3 Wariant II rozbudowa i uszczelnienie wału- w ramach inwestycji przewidziana jest rozbudowa i uszczelnienie wału wodoszczelnym ekranem bentonitowo- cementowym. Proponowana technologia polega na wykonaniu wykopu wąsko przestrzennego ( ok.35cm) na głębokość ok.6 m, do którego wprowadzona zostanie zawiesina cementowo- bentonitowa.Metoda ta pozwala na ograniczenie do niezbędnego minimum ingerencji w zadrzewione międzywale. Ponadto zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę drogi przywałowej po stronie zawala ,wykonanie pasa technologicznego po stronie odwodnej oraz przebudowę istniejących przejazdów wałowych. 4 Wariant nie podejmowania przedsięwzięcia- wariant odrzucony ,gdyz zaobserwowana na rozpatrywanym odcinku wału wzmożona filtracja wody przez podłoże na teren zawala ,przy przejściu kolejnych fal powodziowych może doprowadzić do ich przerwania . Wystąpienie odcinkowej awarii wałów na omawianej długości przy przepływie wód miarodajnych może spowodować zalanie lewobrzeżnej doliny rzeki Wisły na powierzchni 1630 ha.
Ocenia się, że wybrany wariant do realizacji jest najkorzystniejszy dla środowiska w tym przyrodniczego. Projektowany zakres prac minimalizuje zagrożenia degradacji zasobów i walorów chronionej doliny. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym przebudowy i przyjętej technologii przewiduje się osiągnięcie założonego celu. Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji do zabezpieczenia wału przeciwpowodziowego zostaną zastosowane najmniej zawodne rozwiązania. Po zakończeniu robót omawiany wał stanowił będzie trwała ,zgodną z wymogami przepisów budowlę niezbędną do zabezpieczenia przeciwpowodziowego.
Po zakończeniu robót omawiany wał stanowił będzie trwałą, zgodną z wymogami przepisów budowlę niezbędną do zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenu o znacznej powierzchni. Oddziaływania na środowisko przyrodnicze w tym obszar Natury 2000, zostały scharakteryzowane wyżej.
Czas trwania oddziaływania ograniczy się tylko do czasu jego realizacji. Główne oddziaływania, związane z fazą budowy, będą miały charakter odwracalny oraz będą występowały w relatywnie krótkim czasie. Zrealizowanie inwestycji poprawi jakość i warunki eksploatacji przedmiotowej budowli oraz bezpieczeństwo terenów sąsiednich. Ze względu na postępujący front robót oddziaływania związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą długoterminowe i w różnych okresach obejmowały będą różne odcinki. Wykorzystywany sprzęt będzie przebywał czasowo, na kolejnych stanowiskach roboczych. W związku z faktem, iż maszyny będą pracowały na terenie wrażliwym przyrodniczo nałożono warunek prowadzenia stałej kontroli stanu technicznego środków transportu i urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy , utrzymania ich w pełnej sprawności celem zminimalizowania poziomu hałasu, emisji zanieczyszczeń ropopochodnych i spalania paliw, ograniczenia jałowej pracy silników pojazdów i urządzeń spalinowych oraz zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed przenikaniem zanieczyszczeń terenu budowy; ewentualne zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi będą natychmiast neutralizowane sorbentami. Na etapie realizacji przedsięwzięcia wytworzone zostaną odpady, w związku z czym nałożono warunek właściwego gospodarowania odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne, minimalizowania ich ilości, składowania w selektywny sposób w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnienia ich sprawnego odbioru lub ponownego wykorzystania lub unieszkodliwienia przez odbiorców odpadów posiadających stosowne decyzje administracyjne w tym zakresie, a ścieki bytowe powstające w związku z prowadzeniem prac budowlanych gromadzić w przenośnych sanitariatach, a następnie okresowo wywozić na oczyszczalnię ścieków. Prace związane z budową zabezpieczenia przedmiotowego odcinka wału, wiązać się będą ze wzrostem poziomu hałasu, którego źródłem będzie praca sprzętu budowlanego, środków transportu. Trasa przedsięwzięcia przebiega częściowo w bezpośrednim sąsiedztwie terenów chronionych akustycznie, zatem mieszkańcy i użytkownicy najbliższej zabudowy odczuwać będą okresowe uciążliwości związane z realizacją inwestycji w związku z powyższym prace budowlane należy prowadzić w porze dziennej. Transport sprzętu, materiałów i urobku ziemnego prowadzony będzie po istniejącej sieci dróg publicznych oraz projektowanej drodze powodziowej oraz pasie eksploatacyjnym. Ważne jest aby otoczenie inwestycji po zakończeniu prac zostało uporządkowane. Wszelkie drogi dojazdowe i tereny wykorzystane do składowania materiałów tj. pasy robocze należy zagospodarować tak aby ich wygląd był jak najbardziej zbliżony do stanu z przed inwestycji. W tym celu pasy eksploatacyjne należy zadarnić, a sam wał obsiać mieszanką traw rodzimych.
Na etapie realizacji inwestycji znajdują się obszary „Natura 2000” . Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach objętych wykazem, rejestrem czy ewidencją zabytków lub innych dóbr kultury materialnej, jak również na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach ochrony uzdrowiskowej. Na terenie objętym planowaną inwestycją nie występują tereny podlegające zakazom, nakazom i ograniczeniom wynikającym z ustanowienia stref ochronnych ujęć wody , zbiorniki wód podziemnych GZWP oraz obiekty podlegające ochronie akustycznej. Projektowana inwestycja nie wiąże się również ze znacznym zasięgiem ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym i skumulowanym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych, wystąpieniem awarii przemysłowej zatem nie spowoduje realnego zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska naturalnego a wykonawca robót podejmie wszelkie działania mające na celu ochronę środowiska. Dane posiadane na etapie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pozwalają na wystarczającą ocenę przedsięwzięcia i jego wpływu na środowisko przyrodnicze oraz na określenie warunków jego realizacji , w związku z tym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę i zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowieniu robót budowlanych-wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane. Ze względu charakter przedsięwzięcia i na zlokalizowanie przedsięwzięcia w centralnej części kraju nie będzie transgranicznego oddziaływania na środowisko. Przedmiotowy wał przeciwpowodziowy nie należy do przedsięwzięć wymienionych w art. 135 ust. 1 ustawy prawo ochrony środowiska, dl których można utworzyć obszar ograniczonego uwarunkowania. Dla terenu, na którym ma być realizowane przedsięwzięcie nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Inwestycja będąca przedmiotem niniejszego postępowania ma na celu poprawienie stanu zabezpieczenia powodziowego doliny, na której występują tereny rolnicze, zabudowania zagrodowe, w tym mieszkalne. Poprawie ulegną również warunki komunikacyjne wzdłuż wału, co zapewni dostęp do dowolnego odcinka wału i jego monitorowanie podczas przepływu wielkich wód. Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art.72 ust .1 pkt 1-13. 2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227/. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. 3. Termin, o którym mowa w pkt 2 może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 4. Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Wójta Gminy Tarłów w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Załączniki: Nr 1 - charakterystyka przedsięwzięcia
Otrzymują: 1. wnioskodawca 2. strony postępowania wg odrębnego wykazu,
Do wiadomości:
|
|
informacje udostępnił: | Dominik Rożek |
data udostępnienia: 2012-04-05 13:10:14 | |
ostatnia modyfikacja: Dominik Rożek 2012-04-05 13:12:53 » |