Postanowienie o stwierdzeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
Tar łów.2016.04.012 RB.Oś.7624.CH.1.2016
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2013 poz. 267 z późn. zm.) oraz art. 66, art. 68, art 69 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska orazo ocenach oddziaływania na środowisko( teks jednolity Dz.U z 2016 r poz.353 ) w związku z § 3 ust. 1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko( Dz. U. z 2016 r poz.71 nawiązując do pism Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opatowie oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach w sprawie wydania opinii co do obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego zakresu dla przedsięwzięcia pod nazwą; Budowa chlewni na działce o nr ewid.229/1 w Ciszycy Górnej ,gm.Tarłów realizowanego przez Pana Konrada Lenart zam. ////////////////////// ,gmina Tarłów.
Postanawiam
stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określając jednocześnie zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko , który winien zawierać elementy zawarte w art.66 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie , udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz Raport o oddziaływaniu na środowisko winien zawierać: :
Opis planowanego przedsięwzięcia, w tym w szczególności : - projektowane zamierzenie wraz z tuczarnią należy w raporcie poddać łącznej ocenie ,jako rozbudowa istniejącej działalności związanej z chowem trzody chlewnej – ponadto w raporcie należy wskazać jakiego rodzaju chów zwierząt prowadzony prowadzony jest w gospodarstwie rolnym Jacentego Lenarta na działce sąsiedniej o nr 229/2 - określić obsadę zwierząt wyrażoną w DJP. - należy wskazać ,czy instalacja chowu na działce o nr ewid.229/2 jest/będzie powiązana technologicznie z prowadzonym/planowanym na terenie działki inwestycyjnej chowem trzody chlewnej . - raporcie należy przeanalizować łączne oddziaływanie planowanego zamierzenia i instalacji funkcjonujących na przedmiotowej działce oraz jej sąsiedztwie. -W przypadku braku powiązania technologicznego instalacji na działce nr 229/2,jej funkcjonowanie należy uwzględnić w oddziaływaniu skumulowanym z powyższymi ( zalecane przez RDOŚ poprzez uwzględnienie źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza i źródeł hałasu w przeprowadzonych w raporcie analizach obliczeniowych jako wariant dodatkowy ),w tym również w zakresie gospodarki wodno-ściekowej ,gospodarki odpadami oraz zagospodarowaniu gnojowicy. - raport powinien zawierać informacje dotyczące innych przedsięwzięć istniejących ,planowanych lub realizowanych w zasięgu oddziaływania przedmiotowej inwestycji również pod kątem możliwości kumulacji oddziaływania związanego z zagospodarowaniem podmiotu. -w raporcie należy scharakteryzować planowane pod katem oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem: parametrów budynku, obiektów i niezbędnej infrastruktury tj. instalacji i urządzeń, powierzchni terenu zajmowanego pod inwestycje ,w tym powierzchni uszczelnionych /utwardzonych, zakresu niezbędnego do realizacji obiektów i na potrzeby planowanej działalności ,warunków użytkowania terenu na etapie realizacji i eksploatacji, technologii utrzymywania zwierząt (systemy karmienia ,pojenia ,przechowywania paszy, wentylacji sposobu postępowania z gnojowicą). - w raporcie należy odnieść się do wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 roku w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich ,dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz.U.Nr 56 poz.344 z późn.zm). - w raporcie należy wskazać ilość ,rodzaje (wraz z kodami odpadów powstających na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia oraz sposób ich zagospodarowania ,ze szczególnym uwzględnieniem nadmiarowych mas ziemnych ,odpadów niebezpiecznych. - należy również odnieść się do postępowania w przypadku zwierząt padłych i ubitych z konieczności --wykorzystanie mas ziemnych do prac niwelacyjnych związanych z pracami budowlanymi na terenie planowanej inwestycji ,powinno uwzględniać zapisy ustawy Prawo wodne dot. zakazu zmian stanu wody na gruntach sąsiednich – w analizie zanieczyszczeń powietrza przy założeniu maksymalnej obsady i uwzględnienia istniejących i planowanych źródeł emisji,w tym procesów związanych z przygotowywaniem pasz ,pojazdów związanych z obsługa gospodarstw ,istniejącego tła zanieczyszczeń wskazanego przez |WIOS,określic,jak powyższe emisje kształtować się będą w stosunku do standardów jakości powietrza poza granicami władania terenem. Ponadto należy odnieść się do emitowanych podczas eksploatacji substancji odorowych i wskazać rozwiązania organizacyjne i techniczne minimalizujące uciążliwości projektowanej chlewni w tym zakresie. - w analizie akustycznej należy przeanalizować emisje w odniesieniu do aktualnych dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w Rozporządzeniu Ministra Srodowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasdu w środowiska (Dz.U.2014 .112) prz\y uwzględnieniu :istniejącego klimatu akustycznego ,maksymalnej obsady ,istniejących i planowanych źródeł (wyszczególnić ilości i rodzaje ,czas pracy źródeł wraz z ich mocami akustycznymi i lokalizacją),maksymalnego ruch pojazdów związanego z obsługą gospodarstw i innymi działaniami planowanymi na analizowanym terenie (np.przygotowywanie pasz itp.) i rodzaju najbliższych terenów chronionych akustycznie ,który z uwagi na brak planu miejscowego ,należy określić na podstawie faktycznego zagospodarowania. - podać parametry i lokalizację ewentualnych zabezpieczeń ograniczających rozprzestrzenianie się hałasu - w ramach analizy przedstawić wyniki w punktach odbioru na granicy terenów chronionych akustycznie z odniesieniem do dopuszczalnych poziomów dla wskazanego rodzaju zabudowy. - przy uwzględnieniu istniejącego klimatu akustycznego przeanalizować możliwość wystąpienia kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia z ewentualnymi innymi obiektami planowanymi ,funkcjonującymi w sąsiedztwie . -do analiz emisji hałasu i zanieczyszczeń do powietrza załączyć dane wejściowe umożliwiające weryfikację założeń przyjętych do obliczeń w tym skuteczność urządzeń/środków ograniczających emisje ). - oddziaływanie w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz hałasu ,dla etapu eksploatacji przedsięwzięcia ,przedstawić w formie graficznej izofony, izolinie ).W przypadku stwierdzenia ponadnormatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko należy zaproponować rozwiązania ,które pozwolą na dotrzymanie standardów jakości środowiska. -na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie wykorzystywana woda,pasza oraz energia elektryczna .Funkcjonowanie będzie się wiązać z powstawaniem gnojowicy, ścieków technologicznych (z mycia budynków inwentarskich ) i bytowych ,wód opadowo-roztopowych (odprowadzonych z utwardzonych ,szczelnych powierzchni dachów ,dróg dojazdowych itp.) -raport winien zawierać szczegółowy opis gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarki gnojowicą(w tym transportu) w odniesieniu do obiektów istniejących i planowanych wraz z łączną oceną wpływu prowadzonego i planowanego chowu na poszczególne komponenty środowiska. - w raporcie należy się odnieść do wpływu inwestycji na wody powierzchniowe i podziemne oraz dokonać analizy zgodności przedsięwzięcia z celami środowiskowymi „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły „,w związku z art.81 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 .o udostępnianiu o środowisku i jego ochronie ,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. – w raporcie należy przedstawić zapotrzebowanie na wodę w odniesieniu do poszczególnych celów ,ponadto należy odnieść Siudo ewentualnych ograniczeń związanych z lokalizacją przedsięwzięcia i planowanym rolniczym wykorzystaniem gnojowicy w stosunku do ujęć wód i ich stref ochronnych oraz ewentualnych ograniczeń wynikających z regulacji obowiązujących dla tych stref. - ponadto w raporcie należy przeanalizować uwarunkowania hydrogeologiczne ,w tym poziom wód gruntowych ,głębokość wykopów i wynikającą stąd ewentualną konieczność ich odwadniania oraz ocenić wpływ zastosowanych rozwiązań na środowisko gruntow-wodne wraz z koniecznymi do zastosowania rozwiązaniami technicznymi czy organizacyjnymi minimalizującymi to oddziaływanie. -funkcjonowanie instalacji będzie się wiązać n z powstawaniem gnojowicy ,należy określić przewidywany sposób postępowania z w/w nawozem naturalnym powstającym w gospodarstwie oraz dokonać w raporcie oceny wpływu przyjętego zagospodarowania w kontekście oddziaływania wtórnego na obszary Natura 2000( w tym siedliska przyrodnicze ,mając na uwadze również regulacje zawarte w Planach Zadań Ochronnych obszarów Natura 2000) i inne formy ochrony przyrody ,a także wody powierzchniowe i podziemne (w tym jednolite części wód w oparciu o monitoring prowadzony przez WIOŚ w Kielcach oraz ustanowione obszary OSN)W związku z powyższym należy wskazać przewidywane działki ,określić ich powierzchnię. - powyższe zagadnienia ( hałas, misja zanieczyszczeń do powietrza oraz zagospodarowanie gnojowicy ) należy przedstawić w formie graficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień w raporcie zagadnień. - w raporcie należy uwzględnić wariantowanie przedsięwzięcia ,które może zostać przeprowadzone nie tylko w aspekcie jego lokalizacji ,ale także rozwiązań technicznych ,technologicznych i organizacyjnych minimalizujących wpływ na środowisko . - należy również przeanalizować uwarunkowania wynikające z prawdopodobieństwa zaistnienia sytuacji awaryjnych tj. rozszczelniania zbiorników na ścieki, gnojowicę ,zagrożeń pożarowych ,chorób zakaźnych zwierząt itp.,a także przeanalizować możliwość wystąpienia konfliktów społecznych związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia w bliskim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej. - raport winien n zawierać opis elementów przyrodniczych środowiska ,w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody: opis winien dotyczyć występujących na terenie inwestycji i obszarze jej oddziaływania form ochrony przyrody ze szczególnym uwzględnieniem obiektów objętych ochroną ,gatunków roślin, zwierząt ,grzybów chronionych oraz siedlisk przyrodniczych. - w raporcie należy zawrzeć rozpoznanie przyrodnicze terenu działki inwestycyjnej oraz obszaru oddziaływania w zakresie pokrycia szatą roślinną ,występowania zwierząt oraz grzybów. - analizy i oceny wymaga również wpływ na krajobraz oraz klimat. –w raporcie należy przeanalizować kwestię wpływu zamierzenia na bioróżnorodność ,zmiany klimatu oraz jego adaptację do zmian klimatu( z uwagi na zmianę Dyrektywy parlamentu Europejskiego i Rady 20145/52/Ue z dnia 16 kwietnia 2014 r zmieniająca dyrektywę 2011/92/UE w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko i rozpoczęcie implementacji do prawa polskiego.)W powyższej analizie wskazane jest uwzględnić informacje zawarte Poradniku przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu ,ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe „ dostępnym na stronie http://klimada.mos.gov.pl/blog/2015/10/30 poradnik_przygotowania_inwestycji. - w raporcie należy zawrzeć opis istniejących w bezpośrednim zasięu oddziaływania i w sąsiedztwie przedsięwzięcia zabytków ,stanowisk archeologicznych chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ze wskazaniem oddziaływania na etapie realizacji planowanej inwestycji i planowanych działaniach ochronnych. -analizując lokalizację ,zakres prac i planowany sposób realizacji inwestycji ,w oparciu o art.63 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie ,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko szczególną uwagę zwrócono na rodzaj przedsięwzięcia ,planowaną obsadę ,jego lokalizację na terenie gospodarstwa prowadzącego hodowlę tuczników oraz w pobliżu zabudowy mieszkaniowej ,wpływ przedsięwzięcia na emisję zanieczyszczeń do powietrza i uciążliwości odorowe, wytwarzanie odpadów, zagospodarowanie gnojowicy. Uzasadnienie Wójt Gminy Tarłów pismem nr RB.Oś.7624.CH.1.2016 z dnia 10.03.2016 r wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opatowie o wydanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalenie ewentualnego zakresu raportu przedsięwzięcia polegającego na:„ Budowa chlewni na działce nr ewid.229/1 w m. Ciszyca Górna ,gm. Tarłów. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opatowie opinią sanitarną nr SE.V.4470/4/16 z dnia 2016.03.31( data wpływu do Urzędu 4.04.2016 r) uznał ,że dla w/w przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określając jednocześnie zakres raportu. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach Pismem nr -WOO-II.4240.63.2016.JO.1 z dnia 2016.03.31 ( data wpływu do Urzędu Gminy 4.04.2016 wyraził opinię, że dla przedmiotowej inwestycji istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ustalając jednocześnie zakres raportu. Zgodnie z § 3 ust 1 pkt. 102 , w związku z § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. Nr 213, poz. 1397 - chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 51, w liczbie nie mniejszej niż 40 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP) zaliczane są do przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzania raportu oddziaływania na środowisko może być konieczny. Na podstawie art. 59 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. Z 2008 r nr 199. poz 1227 z późn. zm.) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko został stwierdzony na podstawie art 63 ust 1 w/w ustawy. Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte w art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie ( Dz.U. Z 2008 r nr 199. poz 1227) Wójt Gminy Tarłów uznał, że realizacja przedsięwzięcia będzie źródłem dodatkowego hałasu, emisji pyłów i gazów do powietrza, substancji odorowych, powstawania ścieków z mycia i dezynfekcji, co może negatywnie wpłynąć na okolicznych mieszkańców, faunę oraz wody gruntowe, dlatego też stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i zobowiązał inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko. Zgodnie z art 69 ust 3 w.w ustawy organ określa zakres raportu w drodze postępowania.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Wójta Gminy w Tarłowie w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.
Otrzymują: 1. Lenart Konrad zam. ///////////////////////// ;27-515 Tarłów 2. Strony wg wykazu 3. a/a Do wiadomości: 1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach 2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opatowie
Wójt Gminy Tarłów mgr Leszek Walczyk |
|
informacje udostępnił: | Dariusz Letkiewicz |
data udostępnienia: 2016-04-14 14:40:36 | |
ostatnia modyfikacja: Dariusz Letkiewicz 2016-04-14 14:47:12 » |